Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas ASYCUDA ja uue tolliseaduse rakendamise peaks edasi lükkama?
Ei tohiks edasi lükata. See tekitaks uue segaduse. Praegu juba hakkavad vaikselt asjad laabuma ja ka tolliamet on kompromisse teinud. Tuleks see valu välja kannatada ja ikka lõpuni minna siin. Võib-olla tuleks mõnes alapunktis teha veel kompromisse.
ASYCUDAga käib kahjuks töö aeglasemalt praegu. Aga ta läheb iga päevaga paremaks. Uue süsteemi juurutamisel on muidugi palju möödalaskmisi, alates liigsest kiirustamisest, lõpetades halva ajastusega, aga mis nüüd enam teha. Nii palju kui ma viimast infot kuulsin, pidi seal paar «kratti» sees olema, mida ei saa välja. Kutsutakse Genfist ajumeeskond kohale.
Me oleme selle kahe nädala jooksul juba natuke harjunud uue süsteemiga. Oleme endale selgeks teinud, et auto lahtitollimisel lihtsalt läheb rohkem aega.
Riistvara tuleb igal juhul täiendada. Ma ei tea palju probleemi homsesse päeva lükkamine aitab. Ilmselt on tolliinimesed ka tänaseks endale asjad selgemaks saanud. Nüüd ei ole edasi lükata vist enam mõtet. Kaks nädalat on asi töötanud, küll tõrgetega. Tuleb ilmselt see aeg lihtsalt üle elada.
ASYCUDA rakendamist ei saa edasi lükata. See tähendab suuri investeeringuid olemasolevasse infosüsteemi, mille peaks tegema siis aasta 2000 kindlaks. Otsus ASYCUDA kasuks tehti, sest pole mõtet vana edasi arendada ja 2000-kindlaks muuta, et siis aasta algul uuele üle minna. ASYCUDA kui programm pole meile probleemi andnud, probleem on võrgus ja riistvaras. Aga aeglusest oleme üle saanud ja terve selle nädala töötanud reaalajas.
Üleminek uuele infosüsteemile nõuab ka seadusemuudatusi. Meil ei ole teist valikut, peame seda tegema üheaegselt. Muidu tuleb kas uus või vana süsteem ümber ehitada. Ta on üsna jäigalt paigas. Püüame mõnedes tehnilistes detailides teha mööndusi, seaduse põhimõtet me ei riku.
Meil on esmaspäeval nõupidamine ekspediitorite, kaubanduskoja ja ettevõtjatega. Kui on mingi selline asi, mida saab edasi lükata, ja sellest olukord oluliselt paraneb, siis, arvan, on võimalik midagi teha.
On tulemas uus server. Tolliametnikud on ka uue programmiga harjumas. On muidugi piinlik, et ettevalmistus jäi nii väikeseks, aga kui serveri probleem laheneb, peaks ASYCUDA jooksma hakkama.
Kui see ei lahene, tuleb selgelt aeg maha võtta. Kui server parandab asja, tuleb ASYCUDA probleem päevakorrast maha. Kui see hakkab korralikult tööle, tuleb võib olla tolliladudele aega investeeringuteks, et läbilaskevõimet suurendada. Võib-olla on vaja sinna kuu-paarist puhvrit. Aga kui ASYCUDA töötab korralikult, on tollilaod kohe valmis ennast lühikese ajaga laiendama.