• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlase jaoks on bensiin liiga kallis

    Autokütuste hinnast ja aktsiisist on viimasel ajal palju juttu olnud, proovingi siin vastata küsimusele, kas Eestis on bensiin kallis ja aktsiis kõrge võrreldes Euroopa Liidu riikidega.
    Paljude arvates peaksid Eesti Õliühingu liikmed olema huvitatud kõrgest bensiini hinnast, kuid tegelikult see nii ei ole. Arvestades sellega, et marginaal selles äris ei ole eriti kõrge, ollakse huvitatud põhiliselt käibe suurendamisest ning siit ka huvi võimalikult madalate hindade vastu, et tarbijad ostaksid võimalikult rohkem autokütust.
    Alustagem aktsiisist. Rahandusministeerium koostas aktsiisiseaduse lähtudes Euroopa Liidu direktiividest oktoobrist 1992, kus nähakse ette miinimumaktsiisimääraks 337 eküüd pliisisaldusega ja 287 eküüd pliivabade autobensiinide 1000 liitri kohta ehk vastavalt 5,27 ja 4,49 krooni liitri kohta. Praegu on Eestis aktsiisimäär 3 krooni liitri kohta ja 1. detsembrist tõuseb see 3.50ni. 2001. aasta 1. detsembriks peaks see tõusma 4.30ni. Vahe aktsiisimääras on tingitud euro kursi muutusest, kusjuures euro ja eküü väärtused on võrdsed.
    Praegu on aga ELis käsitlemisel uus direktiiviprojekt, mis näeb ette aktsiisi miinimummäära tõstmise alates 2000. a 1. jaanuarist 450 euroni ehk 7,04 krooni/liiter. Kui see kehtestatakse ja meiegi püüame seda teha, siis praeguse hinnataseme juures kujuneks Eesti turul bensiini 95E hinnaks 12.81 ja diiselkütuse hinnaks 10.43 kr/l.
    Vaadakem bensiini 95E aktsiisimaksu taset koos käibemaksuga ELi maades: kõrgeim on see Inglismaal -- 12,13 ja Hollandis -- 11,42 kr/l ning madalaim Kreekas ja Luksem-burgis -- vastavalt 6,48 ja 6,45. ELi 15 riigi keskmine on 9,79 kr/l, mis näitab, et kavandatav aktsiisi miinimummäär ongi peaaegu olemasoleva keskmine. Ka 95E jaehind on kõrgeim Hollandis -- 14,64 ja Inglismaal -- 14,32 ning odavaim Kreekas ja Luksemburgis -- vastavalt 9,40 ja 9,43. Eesti bensiini hinnaks nende arvutuste juures on võetud 8,05 kr/l.
    Eeltoodust võiks ju teha järelduse, et bensiini hind Eestis on madal. Võrrelgem aga elatustaset ELi riikides. Võtame elatustaseme näitajaks tänavuseks prognoositud sisemajanduse kogutoodangu ühe elaniku kohta (The World in 1999, The Economist, Publi-cations, lk 81--88) ja vaatame, kui palju bensiini saab vastava maa elanik selle eest osta. Selgub, et taanlase jaoks on tema ostetav bensiin 5, rootslasele ja iirlasele 4, soomlasele 3,5 ja kreeklasele 2 korda odavam kui eestlasele.
    Niisiis on vaatamata näilisele odavusele bensiin eestlase jaoks kallis. Seega peab igati tervitama minister Toivo Jürgensoni seisukohta, et aktsiisimäärad tuleb uuesti läbi vaadata ning üleminekuks ELi miinimumaktsiisimääradele tuleb taotleda üleminekuaega.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Ivo Suursoo: sektoriaalsed langused on paratamatud, aga nendega oleme ju harjunud
Kui riik suudab Euroopa Liidu taastefondi rahad sügiseks majandusse tuua, siis pigem jääb majanduskasv plussi, kirjutab IT-ettevõtja Ivo Suursoo vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kui riik suudab Euroopa Liidu taastefondi rahad sügiseks majandusse tuua, siis pigem jääb majanduskasv plussi, kirjutab IT-ettevõtja Ivo Suursoo vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Paljusid hullutanud investeering tegi rikkaks vaid ühe mehe
1990ndate lõpus, kui Eesti punaimpeeriumis veedetud aastatest alles taastus, käis üle USA üks ajaloo veidramaid buume Hollandi omaaegse tulbisibulamaania järel: Beanie Babiese buum.
1990ndate lõpus, kui Eesti punaimpeeriumis veedetud aastatest alles taastus, käis üle USA üks ajaloo veidramaid buume Hollandi omaaegse tulbisibulamaania järel: Beanie Babiese buum.
Parim juht Madis Toomsalu ei seadnud LHVsse minnes karjäärirada ette
„Parim juht 2022“ tiitili pälvis LHV Grupi juht Madis Toomsalu. Ta on rääkinud juhiks saamisest ja olemisest Äripäeva raadios, ent ka tema kollegid võtsid vaevaks parimat juhti kiita.
„Parim juht 2022“ tiitili pälvis LHV Grupi juht Madis Toomsalu. Ta on rääkinud juhiks saamisest ja olemisest Äripäeva raadios, ent ka tema kollegid võtsid vaevaks parimat juhti kiita.
Raadiohitid: hinnatõususest ja investeerimisest
Äripäeva raadionädala kuulatavaimad saated rääkisid harjumuspäraselt investeerimisest ja sekka ka makromajanduslikest trendidest. Esiplaanil olid ka kiirest hinnatõusust rääkivad saated.
Äripäeva raadionädala kuulatavaimad saated rääkisid harjumuspäraselt investeerimisest ja sekka ka makromajanduslikest trendidest. Esiplaanil olid ka kiirest hinnatõusust rääkivad saated.
Raadiohommikus: investeerimistarkus, kriisistrateegiad ja parim juht
Reedeses hommikuprogrammis räägime investeerimisest, kriisistrateegiatest ja juhtimisest.
Reedeses hommikuprogrammis räägime investeerimisest, kriisistrateegiatest ja juhtimisest.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.