Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eestlase jaoks on bensiin liiga kallis

    Autokütuste hinnast ja aktsiisist on viimasel ajal palju juttu olnud, proovingi siin vastata küsimusele, kas Eestis on bensiin kallis ja aktsiis kõrge võrreldes Euroopa Liidu riikidega.
    Paljude arvates peaksid Eesti Õliühingu liikmed olema huvitatud kõrgest bensiini hinnast, kuid tegelikult see nii ei ole. Arvestades sellega, et marginaal selles äris ei ole eriti kõrge, ollakse huvitatud põhiliselt käibe suurendamisest ning siit ka huvi võimalikult madalate hindade vastu, et tarbijad ostaksid võimalikult rohkem autokütust.
    Alustagem aktsiisist. Rahandusministeerium koostas aktsiisiseaduse lähtudes Euroopa Liidu direktiividest oktoobrist 1992, kus nähakse ette miinimumaktsiisimääraks 337 eküüd pliisisaldusega ja 287 eküüd pliivabade autobensiinide 1000 liitri kohta ehk vastavalt 5,27 ja 4,49 krooni liitri kohta. Praegu on Eestis aktsiisimäär 3 krooni liitri kohta ja 1. detsembrist tõuseb see 3.50ni. 2001. aasta 1. detsembriks peaks see tõusma 4.30ni. Vahe aktsiisimääras on tingitud euro kursi muutusest, kusjuures euro ja eküü väärtused on võrdsed.
    Praegu on aga ELis käsitlemisel uus direktiiviprojekt, mis näeb ette aktsiisi miinimummäära tõstmise alates 2000. a 1. jaanuarist 450 euroni ehk 7,04 krooni/liiter. Kui see kehtestatakse ja meiegi püüame seda teha, siis praeguse hinnataseme juures kujuneks Eesti turul bensiini 95E hinnaks 12.81 ja diiselkütuse hinnaks 10.43 kr/l.
    Vaadakem bensiini 95E aktsiisimaksu taset koos käibemaksuga ELi maades: kõrgeim on see Inglismaal -- 12,13 ja Hollandis -- 11,42 kr/l ning madalaim Kreekas ja Luksem-burgis -- vastavalt 6,48 ja 6,45. ELi 15 riigi keskmine on 9,79 kr/l, mis näitab, et kavandatav aktsiisi miinimummäär ongi peaaegu olemasoleva keskmine. Ka 95E jaehind on kõrgeim Hollandis -- 14,64 ja Inglismaal -- 14,32 ning odavaim Kreekas ja Luksemburgis -- vastavalt 9,40 ja 9,43. Eesti bensiini hinnaks nende arvutuste juures on võetud 8,05 kr/l.
    Eeltoodust võiks ju teha järelduse, et bensiini hind Eestis on madal. Võrrelgem aga elatustaset ELi riikides. Võtame elatustaseme näitajaks tänavuseks prognoositud sisemajanduse kogutoodangu ühe elaniku kohta (The World in 1999, The Economist, Publi-cations, lk 81--88) ja vaatame, kui palju bensiini saab vastava maa elanik selle eest osta. Selgub, et taanlase jaoks on tema ostetav bensiin 5, rootslasele ja iirlasele 4, soomlasele 3,5 ja kreeklasele 2 korda odavam kui eestlasele.
    Niisiis on vaatamata näilisele odavusele bensiin eestlase jaoks kallis. Seega peab igati tervitama minister Toivo Jürgensoni seisukohta, et aktsiisimäärad tuleb uuesti läbi vaadata ning üleminekuks ELi miinimumaktsiisimääradele tuleb taotleda üleminekuaega.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.