Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Erastamise eeltöö

    Eesti Raudtee erastamiskonkursi väljakuulutamine on lähemate kuude küsimus. Konkursikuulutuse ilmumiseni jäänud päevade jooksul peab raudteed erastav meeskond leidma vastuse küsimusele, millele muu maailm pole kõiki rahuldavat vastust leidnud hoolimata aastaid kestnud otsinguist.
    Nimelt pole sõna «konkurents» maailma raudteepoliitikas leidnud ühest defineerimist, samuti nagu ei ole leitud raudteeturu reguleerimise veenvat mudelit. Mudelit, kus raudtee täidaks edukalt riigi ja ühiskonna nõudmisi ning oleks teisalt kompromissitu turusubjekt.
    Eesti Raudtee tänase ja homse üle arutledes ei saa üle hüpata ajaloolisest pärandist. Sarnaselt Läti ja Leeduga eraldus Eesti Raudtee Nõukogude Liidu raudteevõrgust 1992. aastal. Samal ajal olid USA raudteed juba mõnda aega eraomandis olnud ning tegeldi Inglise raudtee privatiseerimisega. Põhjamaades -- Soomes ja Rootsis -- alustati raudteede restruktureerimist, millega pole tänaseni lõpuni jõutud. Saksa raudteel arutati juba kolmandat aastat, kas muutuda. Ülejäänud Euroopa töötas Nõukogude Liidu raudteedega sarnaste põhimõtete järgi.
    Euroopa riigid kulutavad raudteetranspordi ülalhoidmisele väga palju. Finantseerimises on jõutud tasemeni, kus näiteks Itaalias ja Prantsusmaal on raudteede võlg riigi ees kuni 8% rahvuslikust koguproduktist (GDP), teistes Euroopa Ühenduse riikides on võlg mõnevõrra väiksem. See näitab üheselt, et kiirrongiga sõitmise lõbu tuleb kellelgi kinni maksta, kuid 3--8% Eesti riigi GDPst on väga suur summa. Tekib küsimus, kas on vaja selliseid kulutusi -- püüaks läbi ajada vähemaga.
    Raudtee on Eesti keskkonnas teiste transpordiliikidega võrreldes loomuliku monopoli seisuses. Kohalikke kaupu veetakse raudteel vaid 10--15% veomahust, kõik muu on transiit- või importkaup, mille veol toimib rahvusvaheline konkurents kõigi varakapitalistliku keskkonna reeglite järgi. Eestis juhivad konkurentsiretoorikat siseturul tegutseda soovivate operaatorite-klientide ambitsioonid ja lobi, mida jahutab tõdemus sellest, et Eestit läbivat transiidikoridori ei tohi lasta käest laguneda. Raudteeoperaatorite paljusus ei pruugi aga tähendada Eesti transiidikoridori efektiivsuse tõusu ja omahinna langust, seda enam, et sarnaselt meie konkurentidega juhib transiidivoogusid (loe: eksporti Venemaalt) Venemaa majanduspoliitika ja suuräri.
    Eelnenust järeldub vaid see, et transiidituru hoidja surub Eesti transiidile peale kindlaid reegleid ja toimemehhanisme. Loomulikult on olemas alternatiiv: kõigest sellest loobuda ja pühenduda vaid Soomest Lääne-Euroopasse liikuva ühe miljoni tonni tselluloositoodete ülelöömisele Soome mereoperaatoritelt!
    Täna võin ma kindlalt öelda, et Eesti Raudtee töötab efektiivselt. Finants- ja majandustegevust iseloomustavate näitajate poolest oleme teiste postkommunistlike maade raudteedest ja Euroopa sotsiaalsete traditsioonidega raudteefirmadest ees.
    Eesti Raudtee seisab erastamisstsenaariumite arutelul teelahkmel, kas kulgeda eksperimentide ja läbipõrumiste teed vaid selleks, et toetada (doteerida) ebamäärastel eesmärkidel väikesi raudtee-ettevõtjaid, või hoida olemasolevat kaubavoogu praegusel tasemel ning teda väikeste sammudega kasvatada.
    Eesti Raudteed ei tohi paigutada «kandiliste ratastega vagunina» ühtsesse transiidirongi. Et hoida ühtne transpordiorganism tõhusalt toimivana, peavad tema eri osad töötama samade reeglite ja põhimõtete kohaselt. Hetkel see nii ei ole. Raudteeseaduse kohaselt peab olema võimalik raudtee avalik kasutamine. Praegu saab raudteed avalikult kasutada vaid Muuga jaamani, sealt edasi ei saa sellest enam juttu olla, sest raudteele puudub vaba ligipääs.
    Lõputut liberaliseerimist nii või teisiti raudteel korraldada ei saa. Liberaliseerida saab vaid teatava piirini, mille ületamise hind on suured tehnilised ümberkorraldused. See omakorda eeldab suuri investeeringuid ja ilmselt erakapitali kaasamist. Kuid jääb küsimus, kas erainvestor tahab lubada oma raudteele operaatoreid-ettevõtjaid, kes infrastruktuuri kasutamise eest raha maksmise asemel räägivad ahistamisest ja väikeettevõtluse lämmatamisest?
    Raudteeturu mudel Eesti moodi on vaja veel enne erastamist luua, sest ainult ühise tööga täiendavalt loodav lisaväärtus on aktsepteeritav.
    Autor: Parbo Juchnewitsch
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.