19 jaanuar 2000

Millest koosneb internetiühendus?

Kui tavatarbija kaalub internetiühenduse muretsemist, saab tarbimisotsuse langetamisel peamiseks mõjutavaks teguriks hind. Kuid uurida tasuks ka muid parameetreid.

Ainult hinna järgi otsustada pole kõige kasulikum. Internetiühendus koosneb veel mitmest olulisest parameetrist, mis teenuse kasutamise hiljem mugavamaks võivad muuta.

Internetiühenduse kiiruses tuleb selgelt eristada kahte mõõdet -- siseriiklik ja välisühendus. Siseühendus on kõikidel Eesti ISPdel (ISP -- internetiteenuse pakkuja) hea, sest Eesti-sisene kaabeldus on kõikidele kättesaadav. Internetiühenduse kiiruse osas on kriitiline just välisühendus.

Internetipakkujatel on Euroopas kõige suurem kuluartikkel välisühendus (hetkel osatähtsus väheneb), siis personal ning tõusmas on turunduskulud. ISP valikul on oluline, et kogu teenusepakkuja ahelas poleks pudelikaelu. Soodne ja numbri poolest suur (nt 2 Mb/s) kiirus on kasutu, kui see on ainult kliendi kontorist ISP kontorini, sealt edasi aga tekib probleeme.

Et rahvusvaheline ühendus on peamine kuluartikkel, siis üritavad ISPd sellest võimalikult palju välja pigistada. Sageli tegeletakse overbooking'uga ehk teenindatakse võimalikult palju kliente, kuigi rahvusvaheline kanal ei pea sellele vastu. Kui välisühenduse kanalit kasutab liiga palju sissehelistamisteenuse, püsiühenduse ja ISDNi kliente, siis on üsna selge, et selline sideliin on väga aeglane ja tohutu ülelaadimise tõttu miski kusagil käriseb ning ühendus «läheb maha».

Kui auto läheb katki, siis viiakse see parandusse, sel ajal saab sõita bussi või taksoga. Kui internetis aetakse äri ja ühendus on katki, siis alternatiivi pole. Seepärast tuleb jälgida, millised on varuseadmed ja kui kiiresti parandatakse vead.

Kui hinnad on nivelleerunud, siis tuleb valida teenuse kvaliteedi, klienditeeninduse ja kaubamärgi järgi. Eestis ollakse praegu kvaliteedi ja klienditeeninduse parandamise poole liikumas.

Autor: Toomas Talts

Hetkel kuum