• OMX Baltic0,36%275,36
  • OMX Riga0,15%883,19
  • OMX Tallinn0,92%1 754,18
  • OMX Vilnius0,27%1 042,83
  • S&P 5000,77%5 859,85
  • DOW 300,47%43 065,22
  • Nasdaq 0,87%18 502,69
  • FTSE 1000,47%8 292,66
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,27
  • OMX Baltic0,36%275,36
  • OMX Riga0,15%883,19
  • OMX Tallinn0,92%1 754,18
  • OMX Vilnius0,27%1 042,83
  • S&P 5000,77%5 859,85
  • DOW 300,47%43 065,22
  • Nasdaq 0,87%18 502,69
  • FTSE 1000,47%8 292,66
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,27
  • 03.03.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Edelaraudtee toetamise vaidlus jõuab riigikokku

Eelnõus on Edelaraudtee arenguks välja pakutud viis alternatiivi kuni ettevõtte täieliku likvideerimiseni.
Majanduskomisjon hakkab mitut üksteist välistavat alternatiivi sisaldavat otsuse-eelnõu kaaluma esmaspäeval ja paneb selle kolmapäeval täiskogus esimesele lugemisele.
Majanduskomisjoni esimees Andres Lipstok ütles eile, et Edelaraudtee pikaajaline doteerimine valitsuse pakutud moel ei ole otstarbekas.
?Kujunenud turusituatsiooni arvestades on see turu solkimine,? märkis Lipstok.
Millisel kombel riik Edelaraudtee tegevusse sekkub, selgub Lipstoki sõnul ilmselt eelnõu esimese ja teise lugemise vahel, kui sellele saab esitada parandusettepanekuid.
Valitsus on teinud riigikogule ettepaneku toetada ASi Edelaraudtee järgmise 10 aasta jooksul igal aastal keskmiselt 170 miljoni krooniga.
Kui 2000. aastal oleks dotatsiooni suurus 151 miljonit krooni, siis 2001. suureneks see koos infrastruktuuritasuga 145 miljonilt kroonilt 183 miljonile. Kokku kuluks Edelaraudtee toetamiseks kümne aasta jooksul eelnõu kohaselt 1,683 miljardit krooni.
Edelaraudtee pikaajalise doteerimise eelnõus on välja pakutud ka neli alternatiivi, millest ühe kohaselt tuleks toetada Edelaraudtee asemel maanteetransporti ja teisi transpordiliike, mille tulemusel võib siseriiklik raudteevedu katkeda.
Teise variandi kohaselt külmutab riik Edelaraudtee reisijateveo ja raudteehoiu doteerimise 2000. aasta eelarves kavandatud tasemel (157 miljonit krooni aastas), mis aastaks 2005 väheneb järk-järgult 98 miljoni kroonini.
See variant võimaldaks lõpuni ära kasutada raudtee infrastruktuuri ja veeremi veel säilinud ressursi ning viiks raudtee reisijateveo lõpetamiseni aastail 2004?2005.
Riigile annaks see aega orienteerida raudtee reisijatevedu ümber teistele transpordiliikidele, leida võimalusi vabaneva tööjõu ümberõppeks ja rakendamiseks muudes tegevusvaldkondades.
Edelaraudteele tähendaks see variant tegevuse järk-järgulist hääbumist, kuna tulud ei kata kasvavaid tegevuskulusid ja põhivara amortiseerumist.
Kolmanda idee kohaselt võiks sulgeda kulude kokkuhoiu eesmärgil vähese reisijakäibega ja hõlpsasti bussitranspordiga asendatavad liinid. Liinide osaline sulgemine ei vähendaks olulisel määral reisijateveo riikliku doteerimise vajadust, seisab eelnõus.
Neljanda variandi kohaselt lõpetab riik reisijateveo doteerimise täielikult, kuid jätkab raudteehoiu doteerimist vähendatud määral.
Selle variandi korral on Edelaraudtee sunnitud lõpetama reisijateveoteenuse osutamise. Kogu reisijatevedu tuleb korraldada bussitranspordiga, mis on valitsuse hinnangul mitmetes piirkondades tehniliselt keerukas ja majanduslikult vähetasuv.
Viies alternatiivne ettepanek näeb ette Edelaraudtee täieliku likvideerimise.
Selle variandi korral lõpetab riik alates aastast 2001 täielikult Edelaraudtee doteerimise. See toob kaasa kogu töötajaskonna koondamise, mille maksumus on kuni 35 miljonit krooni.
Mitmesuguseid likvideerimisega kaasnevaid kulusid on hinnanguliselt 90?150 miljonit krooni.
Küsimusest, kuidas riik lahendab Edelaraudtee doteerimise probleemi, sõltub otseselt ettevõtte edukas erastamine, kuna erastamiskonkursi võitnud GB Railways on seadnud riiklikud dotatsioonid erastamise tingimuseks.
Edelaraudtee doteerimise vastu on samas teravalt sõna võtnud bussifirmad, leides, et raudtee toetamisel kaob riigisisestel reisijateveo kaugliinidel vaba ettevõtlus.
1998. ja 1999. aastal toetas riik Edelaraudteed eelarvest vastavalt 120 ja 150 miljoni krooniga.
Edelaraudtee on siseriiklikke reisijatevedusid korraldav firma, mille aktsiad otsustas erastamisagentuur (EEA) tänavu kevadel müüa Briti GB Railwaysile. Erastamiskõnelustel EEAga taotles GB Railways järgnevateks aastateks reisijateveo dotatsiooniks 200 miljonit krooni.
Autor: BNS

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.10.24, 08:00
Ehitusekspertiisi ja järelevalve teostamine säästab aega, närve ja rahakotti
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele