Enam-vähem kõikide ettevõtete tähtsamad tegevused jagunevad funktsionaalsuse järgi kolme põhirühma:
- tootmistegevus ja teenuste osutamine
- finantstegevus
- marketing
Toote või teenuse konkurentsivõime turul oleneb kõigi põhitegevuste koordineerimisest ja optimeerimisest. Teatud tegevused, nagu toodete müük ja müügipoliitika kujundamine, kuuluvad selgelt marketingi alla, nii nagu toote kvaliteet, tehnoloogia valik ja tootearendus kuuluvad tootmistegevusse. Samal ajal on igas ettevõttes tegevusi, mis kuuluvad osaliselt mitmesse funktsionaalsesse rühma.
Transport on nii tootmistegevuse lahutamatu osa (toorme ja pooltoodete hankimine, ettevõttesisene vedu jms) kui ka marketingi toetav tegevus. Veelgi komplitseeritum on ladustamistegevuse täpne määratlemine. Tootmisrütmide huvidest lähtuvalt on ettevõtte tootmisjuhtidel vaja pidevalt tagada küllaldased toorme ja pooltoodete varud. Marketingiosakonna vaatenurgast lähtuvalt peab laos alati olema piisav erinevate valmistoodete hulk, et klientide nõudlust rahuldada ja kvaliteetset teenust pakkuda. Finantsjuhtimise seisukohalt peab nii toorme kui valmistoodangu laoseis olema alati võimalikult madal, sest kogu ettevõtte tegevuse põhieesmärk on kokkuvõttes ikkagi kasumi teenimine ? kapitalikulude vähendamine ja investeeringute tasuvuse suurendamine.
Kuna toote konkurentsivõime oleneb suurel määral kogu tootmise ja tarneahela toimimisest, tuleb toote või teenuse kasulikkust tarbijale hinnata logistilistest kriteeriumidest lähtuvalt. Logistiliste kulude optimeerimine peaks olema iga ettevõtte arengustrateegia üks põhiküsimusi. Ettevõtte logistikaahelas on üldjuhul suurimad kulud transport, ladustamine ja laovarude all oleva kapitali intress. Kuna mainitud tegevused moodustavad kokku ca 80% tarneahela kogukuludest, on optimaalsete logistiliste lahenduste leidmine ettevõtte majandustulemustele võtmetähtsusega.
Logistikakesksel lähenemisel ettevõtte tegevusele tuleb esmatähtsaks pidada majanduslikku efektiivsust ja kompromisside leidmist ettevõtte erinevate allüksuste huvide vahel.
- Tootmis- ja teenindusettevõtted on tihenevate konkurentsitingimuste tõttu sunnitud otsima logistikakulude vähendamiseks uusi lahendusi. Kõige levinum suundumus logistikakulude vähendamiseks on ?kolmanda osapoole? ehk spetsialiseerunud logistikaettevõtte teenuste kasutamine. Ettevõtte logistika koondkulusid analüüsides on transpordi- ja ladustamisteenuste ostmine üldjuhul majanduslikult efektiivsem kui näiteks kalli veoauto soetamine või lao ehitamine. ?Kolmanda osapoole? kaasamisel logistikastrateegiatesse pole toorme või pooltoodete laoseisu juhtimine ja organiseerimine enam tootmisettevõtte probleem. Professionaalsed teenuseosutajad kindlustavad alati tootmiseks optimaalse tagavara. Vabanenud finantsvahendeid saab ettevõte efektiivsemalt kasutada põhitegevuse kindlustamiseks ? tootearenduseks, kvaliteedikontrolliks ja tootmistehnoloogilisteks uuendusteks.
Autor: Enno Lend
Seotud lood
Sügistalvine hooaeg on käes ja sellega seoses kuulutame taas välja valdkondade ja maakondade TOP-id, kus tunnustatakse Eesti ettevõtluse tublimaid tegijaid. TOPides osalemine annab ettevõttele võimaluse näidata oma majandustulemuste tugevust ja olla nähtav laiemale publikule.
Enimloetud
5
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Hetkel kuum
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Tagasi Äripäeva esilehele