Ettevõtteid, kes juba praegu ei liigu e-äri suunas, ei ole kolme aasta pärast olemas. Kui tõsiselt tuleb sellisesse mitmeid kordi väljaöeldud ennustusse suhtuda? Mida tähendab e-äri ühe Eesti ettevõtte jaoks ja millest pihta hakata?
Uued tehnoloogiad ja ärikeskkonna muutumine on võtmesõnad, mis mõjutavad äritegemise viisi.
Kõik see on kokku võetav mõistega e-äri, mis tähendab uute tehnoloogiate rakendamist ettevõtete väärtusahela sees ja vahel ning ettevõtte ja tema klientide vahel.
Oluline on mõista, et e-äri ei ole sama mis e-kaubandus. E-kaubandus on e-äri üks osa, millest on kõige enam juttu ja millega arvatavasti ka enamik on juba kokku puutunud. Kui e-kaubandus on toodete ja teenuste turundus, müük ja ostmine interneti vahendusel, siis e-äri laieneb kogu organisatsioonile ? sealhulgas tema äriprotsessidele ja toimimisele.
Tänaseks on enamik Eesti ettevõtteid loonud endale internetis kodulehekülje, mille vahendusel pakutakse firmat tutvustavat informatsiooni. Edasi liikumiseks tuleks mõelda, kuidas kodulehekülge oma äriprotsessidega siduda, et kliendile paremat teenust pakkuda ja oma ettevõtte sisemine toimimine tõhusamaks muuta.
Näitena võib tuua klientidele iseteenindamise võimaluse pakkumise ? näiteks arvete ülevaatamine ja maksmine või isikuandmete muutmine. Sellised võimalused teevad kliendile ettevõttega suhtlemise mugavamaks. Klient saab oma toiminguid teha talle endale kõige sobivamal ajal. Samas on ettevõttel võimalik kokku hoida klienditeeninduse kulusid.
Alustamine olemasoleva kodulehekülje arendamisest ja firma infosüsteemiga sidumisest aitab käivitada ettevõttesisese õppimisprotsessi ning moodustada oma e-äri meeskonna.
E-äri arendamine on evolutsiooniline protsess ja kiire areng nõuab suurt investeeringut. Kiireks edasiliikumiseks on eelkõige vaja tahtmist ja julget pealehakkamist.
Klienti teenindava kodulehe loomisel saadav kogemus on rakendatav hiljem ka äripartnerite ja tarnijate juures. Järgmiseks sammuks võiks juba olla tarnijate ja äripartnerite sidumine oma infosüsteemiga. Lihtsaim näide siin on niinimetatud e-hankimine, mis sisuliselt tähendab tarnijatele elektroonse ligipääsu andmist oma ettevõtte laosüsteemile, mille kaudu tarnijatel on võimalik õigeaegselt tarneid planeerida ja pakkumisi teha.
E-äri on midagi enamat, kui ainult tehnoloogia. See puudutab nii ettevõtte strateegiat, sisemist toimimist kui ka sidemeid peamiste äripartneritega. Seetõttu soovitan e-äri suunas liikumisel silmas pidada järgnevalt loetletud asjaolusid:
- Enne e-äri projekti käivitamist peab olema selge, kuidas on projekti eesmärgid ärivõimalustega seotud. Vajalik on aru saada e-äri võimalustest ja nende seosest ettevõtte üldise äristrateegiaga.
- E-äri arendamisse peab peale infotehnoloogia valdkonna esindajate olema kaasatud ettevõtte tippjuhtkond, sest tegu on äriküsimuse, mitte puhtalt IT-projektiga.
- E-äri edukaks arendamiseks tuleb protsessi kaasata peamised äripartnerid ja tarnijad.
- E-äri on kiiresti arenev valdkond ning ainukeseks kindlaks asjaoluks on pidev muutumine ja arenemine.
Ärikeskkond on pidevas arenemises ja see areng puudutab ka Eestit ja iga üksikut ettevõtet Eestis. Seega on üsna tõenäoline, et ühel või teisel moel mõjutavad tehnoloogia ja uued ärimudelid iga ettevõtet. Edukus sõltub sellest, kui hästi suudetakse kohaneda. Väga edukad on need, kes liiguvad arengu eesotsas ja suudavad oma ideed ka ellu viia.
on ühenduste loomine äritegevuse jõudluse parandamiseks:
- uute tehnoloogiate rakendamine ettevõtte väärtusahelas;
väärtusahelate ühendamine tööstusharude sees ja vahel ning ettevõtte ja tema klientide vahel;
selleks, et
- parandada teenuste taset ja vähendada kulusid;
luua uusi kanaleid; ja seega ärikeskkond ümber kujundada.
on toodete ja teenuste
- müümine
ostmine
marketing
internetis ja teistes avatud võrkudes.
Autor: Kaur Kiisler
Seotud lood
Ajalugu kordub: möödunud aasta 26. septembril esitleti Berliinis intrigeerivaid telefone Xiaomi 13T ja Xiaomi 13T Pro, tänavu, samuti 26. septembril ja samuti Berliinis esitles Xiaomi oma uusimaid telefone
Xiaomi 14T ja
Xiaomi 14T Pro. Hetkel kuum
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Plaanivad Prantsusmaale tehase rajada
Tagasi Äripäeva esilehele