Kütus on kaup, ilma milleta ei tööta ükski mootor ja hüppeline hinnatõus mõjutab iga mistahes masinat omava pere eelarvet. Mootori kütusejanu määravad mitmed tegurid, milledest esmased on kütuse kvaliteet, mootori tehnoseisund ja juhi oskused. Esimest ei saa tavatarbija ise kuidagi mõjutada, seevastu kahe viimase juures saab aga oluliselt kaasa aidata.
Tehnoseisundi osas mõjutavad kütusekulu mootori kulumisaste, kütusesüsteemi ja klapimehhanismi seisund ning nende õige reguleerimine. Viimane puudutab eeskätt diiselmootoriga autosid ja nende paika sättimine nõuab eriettevalmistust, tehnilise teabe ja eriseadmete olemasolu. Esimese ettejuhtuva diisliasjatundja teenuseid kasutada pole igatahes mõtet. Sageli piirduvad taoliste asjatundjate oskused kütuse kõrgsurvepumba lahtivõtmise ja kokkupanekuga. Loodetud kasu asemel võib saada tagasi pumba, mis ei tööta ja mille korduvremont on veelgi kallim.
Suur mõju diiselauto kütusekulule on pumba õige paigaldus mootorile. Sama kehtib ka pumpa käitavaid hammasrihmu vahetades. Olemasolevad märgid detailidel on orienteeruvad ja ilma eririistadeta ei taga pumba õiget paigaldust. Küsimus on sajandik millimeetrites.
Tunduvalt mõjutab kütusekulu ka diisli pihustite seisukord. Kas või üks rikkis pihusti võib põhjustada küttekulu tuntavat suurenemist. Meie kütuste omadusi arvestades on õigustatud pihustite kontrollimine vähemalt pärast 75 000 km läbimist. Remondil tuleb kasutada ainult sellele pihusti- ja mootoritüübile ette nähtud detaile. Pihustinõela avanemine peab toimuma valmistajatehase antud rõhul.
Kütusefiltrid tuleb uuendada koos õlivahetusega või pärast 10 000 km läbimist. Mustunud filter vähendab mootori võimsust ja see omakorda suurendab kütusekulu.
Ka õiged juhtimisvõtted aitavad säästa. Nüüdisaegsetel masinatel on töökindlad pidurid, mis loovad eelduse mitte kasutada pidurdamisel mootori abi. Rohkem saab ära kasutada inertsi ehk auto vaba veeremist. Erandiks siinjuures on muidugi sõit mägiteedel.
Oluline on ka mootori õige töötemperatuur, mis peab püsima vahemikus 85°C kuni 95°C. Jahtunud mootoril suureneb kütusekulu ja detailid kuluvad rohkem. Ülelaadimisega diislitel lisandub turbolaadija, mis on samuti oluline. Laadija töötab enamjaolt koostöös kütusepumbaga ja tema korrasolek mõjutab ka kütusekulu. Turbode rikkimineku peapõhjusteks on mustunud õhufilter, mustunud õli mootoris ja valed juhtimisvõtted. Mootor tasub seisata alles pärast pooleminutilist tühikäigul töötamist, et turbovõlli pöörlemiskiirus väheneks. Sellega saab vältida võlli kuivaksjäämist, sest seiskunud mootor ei õlita turbot.
Autor: ÄP
Seotud lood
Viimased uudised
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele