28 mai 2000

Kuidas mõjutab inflatsioonitempo tõusmine allhanget?

Teoreetiliselt on olemas eeldused, et inflatsioonitempo hakkab tõusma, kuid samal ajal on sellele ka vastuargumente, näiteks on väga raske ette kujutada, et bensiini hind ? üks inflatsiooni mõjutavaist tegureist ? maailmaturul ja ka meil võiks veel väga palju ülespoole minna. Võib juhtuda, et aasta jooksul see tendents on hoopis vastupidine. Tahaks uskuda, et kütuse hinnad hoopis langevad veidi. See peaks natuke neid pingeid maha võtma.

Inflatsioonitempo kiirenemine puudutab allhanget kindlasti mingil määral, kuid mitte niivõrd otseselt.

See 7?8 on võib-olla natuke palju, ma isiklikult nii suurt tõusu ei näe, aga kardan, et sinna 5 ümber võib küll tulla. Me ei tegele oma firmas kuigipalju sellise makroanalüüsiga, kuid me jälgime, mida analüütikud ütlevad, samas oleme üsna konservatiivsed, jälgime rohkem seda, mida teevad tooraineturud ja millised on hinnad rahvusvahelistel turgudel.

Meie toodetes ei ole see tööjõu osakaal nii määrava tähtsusega, aga selge see, et igasugused muutused mõjutavad meidki, ja kui esimesel aastal mitte ja mitu aastat asi jätkub, siis edaspidi kindlasti. Loomulikult toob see kaasa surve palkade tõusuks, transport ja tootmine muutub kallimaks. Konkurentsivõime langeb. Muidugi on meil sisemisi kokkuhoiureserve, mida tuleb siis järjest kiiremini ja efektiivsemalt rakendada.

Kui räägime allhankest, siis me ei ole tüüpiline allhankija. Klassikaline allhange on see, kui mingisugune tekstiilifirma laseb siin oma toodet õmmelda. Me ei tee otseselt allhanget kuigi palju, müüme ikkagi lõpptoodet business-to-business põhimõttel. Meil on oma tooted, enda väljatöötatud, ise teeme neile komponendid ja ise paneme kokku.

Hardo Pajula hinnangutega võib osaliselt nõustuda ja neid tuleb arvestada. Kindlasti tuleb tulevikus energiakandjate teatav kallinemine ja see on meie tegemistes tuntav ? see tähendab ka kulutuste suurenemist ettevõttes. Aga selle vastu aitab töö efektiivsem tegemine. Efektiivsus meie ja üldiselt enamikes Eesti ettevõtetes küllalt madal, nii et kasvuruumi on palju. Me oleme ses suunas liikunud ja teeme seda ka edaspidi, selleks on ette nähtud investeeringud kui ka organisatsiooni korrastamine.

Arvan, et need, kes endale vastavad strateegiad ja eesmärgid paika on pannud, ei tohiks ka selliste inflatsiooninumbrite juures allhankesuhetes olles kaotajaks jääda. Töö efektiivsus, kindlad kliendi-partneri suhted, kliendi ootuste tundmine tagavad selle.

Hetkel kuum