15. juuni 2000 kell 15:36

Äripäev: suured kaubakeskused ei ohusta väikepoode

Suurte kaubandusfirmade aktiivne investeerimistegevus ei ohusta väikepoode, seisab homses Äripäeva juhtkirjas.

Euroopa Rekonstruktsiooni ja Arengupank (EBRD) teatas plaanist investeerida Balti riikides Spari kauplusketti ligi 190 miljonit krooni eesmärgiga suurendada turuosa. Praegu kuulub Spar-ketti haldavale firmale Eestis 28 poodi ja turuosa on ligi 10 protsenti.

Kaubandusturul tihenev konkurents jätab võimaluse kaasarääkida ka väiksematele poodidele ja hulgifirmadele. Oluline on leida oma nishsh ehk spetsialiseeruda kitsamate kaupade müümisele. Eeskätt peaksid seda üritama Tallinna ning teiste suuremate linnade väikekaupmehed, sest suured kaubandusketid ei ole veel huvitatud väikelinnade ja maapiirkondade klientidest.

Tallinna Kaubamaja, Spari, ETK suured investeeringud ja kiire laienemine viitab sisemaise nõudluse kasvu ootustele. On selge, et aasta-aastalt muutub eestlane jõukamaks ning koos sissetulekute suurenemisega elavneb ka tarbimine. Tarbimise järsku kasvu kinnitas eilses Äripäevas uuringufirma Profindex.

Vaatamata sisemaise nõudluse kasvule on raske konkureerida ja tõenäoliselt pole tulevikku sellistel väikekaupmeestel, kes üritavad mõne lähedal asuva kaubandusketi või marketiga konkureerida toidu- ja esmatarbe kaupade müümisel.

Väikepoe jaoks on oluline olla eripärane, kujundada välja kindel sihtrühm ja püsiklientuur. See võimaldab tõsta hinda ning võtta kõrgemat marginaali.

Suurte kaubanduskeskuste eeliseks on odav hind ja hea asukoht ning parkimisvõimalus. Kuna suurte kettidega ei ole mõtet konkureerida, siis peab väikepoe eeliseks olema kallis kaup. Äriedu tagab see, kui sa suudad selle kalli kauba maha müüa ja sellepärast on oluline spetsialiseerumine.

Suurte kaubanduskettide mahukad investeeringud tihendavad eeskätt nende omavahelist konkurentsi ja võivad olla väikekaupmeestele hoopiski kasulikud, sest sunnivad viimaseid spetsialiseeruma, mis omakorda võimaldab tõsta kasumimarginaali.

Hetkel kuum