15. august 2000 kell 22:00

Kas koalitsioon võtab suuna maksude tõstmisele?

Seni on koalitsioon oma aruteludes jõudnud täpselt vastupidistele seisukohtadele. Kui nüüd hakkame oma seniseid otsuseid ümber tegema, siis kõigepealt toob see kaasa tõsised vaidlused koalitsiooni sees. Läbi tuleb käia kogu see kadalipp, mis on seotud seaduste muutmisega riigikogus. Käibemaksu tõstmisega kaasneb tõsine arutelu ja riigikogust see kergelt läbi ei lähe. Sama puudutab kütuseaktsiisi tõstmist ja tulumaksuvaba miinimumi tõstmisest loobumist.

Ükski osapool ei ole tõsiselt tõstatanud küsimust, et loobuda koalitsioonilepingus paika pandud põhimõtetest, et maksukoormust ei tõsteta. Kõik lähemad aastad käivad riigivalitsemises märksõnade alla ?kulude optimeerimine? ja ?eelarve tasakaal?.

Kui maksude tõstmise diskussioon tõesti algatatakse, siis ma ei julge ennustada, millega see lõppeb. Rahanduskomisjonile on see aga ebameeldiv, sest paralleelselt riigieelarve menetlemisega peame ka tegelema seaduste muutmisega, mis mõjutavad eelarve laekumisi.

Rahandusministeeriumi teadet tuleb hinnata kui poliitikute seadmist majanduslike tõsiasjade ette. Siiani on eelarvet põletatud kahest otsast. Ühelt poolt populaarsed maksualandamised ja teisalt populaarsed kulutused. Rahandusministeerium seadis partnerid valiku ette. Loodan väga, et käibemaksu tõstmiseni asi ei lähe.

Kui teiste soov kulutada on absoluutselt jäik, siis on ainus valik tõsta makse. Tõenäosus, et nii läheb, on alla 50. Suurem on tõenäosus, et ministrid võtavad oma tahtmistes aru pähe.

Kõik variandid on võimalikud. Käesoleval aastal pidi iga ministeerium tegema oma eelarvetaotluse lähtuvalt sellest, millisena nad näevad oma ülesandeid ja nende täitmiseks kuluvat raha. Varesematel aastatel anti ministeeriumitele ette piirsummad ja sellest lähtuvalt tegid ministeeriumid eelarvetaotluse. Kindlasti on ka uue eelarvekoostamise põhimõtte korral teatavat kulupõhist suhtumist, et kirjutame natukene suurema summa kui vaja. Teisalt näitab aga uue põhimõtte kohaselt koostatud eelarve avaliku teenuse hinda. Samuti näitab see neid kääre, mis on ühel väikesel riigil, et täita needsamad kohustused, mida täidavad suuremad riigid ühe inimese kohta, odavamalt.

Üks ressurss kulude katmiseks on maksud. Muidugi on ebapopulaarne tõsta makse ja see saab olla viimane võimalus. Teine oluline võimalus tulude suurendamiseks on maksude kogumise tõhustamine. Siin on veel arenguruumi.

Hetkel kuum