16. august 2000
Jaga lugu:

Kas ühe pakkujaga riigihanke korraldamine on põhjendatud?

Selline võimalus peaks olema väga minimaalne. Seda ei saa põhjendada, et on kiire-kiire. Ühe pakkujaga riigihange saab toimuda ainult sellisel juhul, kui seda hanget on tõesti võimalik osta ainult ühelt pakkujalt või on vaja osta olemasolevatele seadmetele või kaubale analaoogset. Näiteks ehitussektoris selliseid analoogseid hankeid ei saa praktiliselt olla, sest tavaliselt on turul tegijaid rohkem kui üks.

See, et ühe pakkujaga riigihanked moodustasid kõigist hangetest möödunud aastal 24%, on kindlasti põhjendamatu.

Need juhtumid, mida mina tean, ja need põhjused, mida mina olen kuulnud, ei ole olnud väga veenvad. Minu pärast võib neid teha ükskõik kuidas aga reeglid peavad kõigile olema ühesugused.

Kui lugesin Äripäevast seda, miks riigikantselei eelistas valitsuse uue maja infosüsteemi loojana konkursita Micro-linki, siis võib põhjendusest välja lugeda, et välisfirmadel on aeg kohvreid pakkima asuda. Riigikantselei pressiesindaja põhjendas seda sellega, et tegemist on Eesti respekteeritud IT-firmaga.

Mind isiklikult solvab kõige rohkem see, et kevadel hakkas hanke kohta info läbi tilkuma ja siis ma olin ise riigikantseleiga ühenduses. Minule väideti helesiniste silmadega ja käsi piiblil, et midagi ei ole otsustatud ja kui tehakse mingi ost, siis tehakse kindlasti konkurss ja ka IBM saab kindlasti osaleda.

Riik peab andma kõigile firmadele võimaluse konkureerida ja konkurents ei tee ju kunagi asju halvemaks.

Seadus annab kolm võimalust, millal võib ühe pakkujaga hanget kasutada. Üks võimalus on, kui kellelgi on hankele ainuõigus, tahetakse osta midagi sellist, mida toodab ainult üks firma või soovitakse osta kindlat hoonet. Teine võimalus on erakorralisus, kui on kiire. Avatud pakkumise läbiviimine võtab aega poolteist kuni kolm kuud. Selle erakorralisuse all peaks mõistma loodusõnnetust või avariid, mitte aga seda, kui mõni ametkond on magama jäänud ja konkursi korraldamisega viivitanud. Kolmas võimalus on uurimistöö läbiviimiseks.

Kehtiv seadus ei ole kõige parem ja jätab palju tõlgendamisvõimalusi. Riigikogu menetleb uut seadust. Ma aga arvan, et uus seadus võib ühe pakkujaga hankekonkursside arvu veelgi suurendada. Sellised hanked moodustaksid 5% kõikidest riigihangetest. Eestis oli see arv möödunud aastal 24%, mis näitab, et selliseid hankeid tehakse liiga palju.

Jaga lugu:
Hetkel kuum