6. september 2000
Jaga lugu:

Kas operaatorid hakkavad pakkuma tasuta mobiilikõnet?

Kahtlen selles sügavalt, et mobiilikõne minutihind läheb konkurentsiheitluses nulli. Kuidas ettevõtted oma hinda kalkuleerivad? Nad võtavad tuludest kõigepealt maha otsekulud. Kõikide turulolijate peamine strateegia on olla kululiider ehk see, kes opereerib kõige efektiivsemalt, suudab kujundada ka parimat hinda. Mänguruumi annavad tootegrupi või firma üldkulud. Kui palju üldkulusid mingile tootele lisada või üldse mitte lisada, on omanike pikaajalise visiooni küsimus.

Otsekuludes on kõige suurem kuluartikkel võrgu sidumistasu, mis sõltub Eesti Telefonist. Alla sidumistasu tariifi ei hakka küll keegi praegu hinda pakkuma.

Võidakse muidugi kasutada Eesti Telefoni sissehelistamisteenuse sooduspaketi eeskuju, et maksad abonenttasu ja siis saad teenuse odavamalt. Tegelikult tähendab see aga hindade ümbermängimist.

Selge on aga see, et kõneminuti hindade langus jätkub. See protsess toimub üle maailma ja kõikide kõneteenuste osas.

Ma ei pea seda tõenäoliseks senikaua, kuni on mobiilsideturul kolm operaatorit. Kui vaatame pikas perspektiivis, siis igasugune kõne ja muu info edastamine liigub kuumaksude poole. See aga ei juhtu veel praegu.

Kõlab võib-olla naljakalt, aga kõneminuti hinna langust null kroonini pärsib ka praegu kasutatava mobiilitehnoloogia vanamoodsus.

Kõne hind ei lähe nulli. Me oleme ju varemgi täheldanud erinevaid hinnasõdu. Ühel konkurendil on sisemine struktuur ja reservid tugevamad ning lõpuks annab nõrgem järele. Klientide jaoks on hullem see, kui pärast hinnasõda võetakse vahepeal tekkinud kahju hinnatõusu abil nende käest tagasi.

Ma ei usu, et praegune hindade alandamine on pikaajaline protsess. Kui kasutada sõjaterminoloogiat, siis toimub praegu vastase väljakurnamine.

Olen 1995. aastast Eesti Mobiiltelefoni klient. Praegu käib agressiivne reklaamikampaania Q GSMi poolt, aga mul ei ole küll tulnud mõttesse, et nüüd peaks kiiresti ümber registreerima. Elu on näidanud, et mobiilsideturul on olukord väga muutlik ja kui sa hakkad ennast soodsamate pakkumiste järgi ümber registreerima, siis jäädki seda tegema. Kindlasti mõjutab see aga uusi kliente. Kui mul mobiiltelefoni ei oleks ja ma sooviks seda osta, siis ma küll pööraks kampaaniatele rohkem tähelepanu.

Jaga lugu:
Hetkel kuum