19 september 2000

Kas maksuvaba hüvitise määra on põhjust tõsta?

Äripäeva arvamusega tuleb kindlasti nõustuda. Ilmselgelt 1993. aastal kehtestatud kompensatsioon enam ei rahulda tänase päeva vajadusi. 1993. aastal oli see 500kroonine töötajatele maksuvabana makstav kompensatsioon täiesti toimiv ja aktsepteeritav. Võiks sama põhimõtte aluseks võtta ja kopeerida selle tänasesse päeva, arvestades autoga seotud kulutuste kasvu. Kindlasti on statistiliselt väljavõetav, kui palju on kütus, sõidukikindlustus ja muud kulutused selle perioodi vältel kallinenud.

Siis saaks õige numbri kätte. Täna on 500kroonine kompensatsioon igand ja seab ettevõtte ja töötaja vahelised suhted üsna raskesse seisu ? ei ole võimalik ilma erisoodustuse alla laskumata töötajatele kompenseerida tegelikult kaasnevaid kulutusi.

Meil on isikliku autoga tööasju ajavaid töötajaid päris palju.

Ma ei ole ise rehkendusi teinud, kuna mina kasutan töösõitudeks firma autot. Aga kui inimene kasutab eraautot, peaks rehkendama, kui suured need kulud on, ja pole mingit põhjust, et kompensatsioon on väiksem, kui on tegelikud kulutused. Mingisugune hästi kiiresti peast tehtud rehkendus ütleb küll, et 500 krooni on vähe selle asja eest.

See oleks mõistlik seadusega niimoodi sätestada, et kompensatsioonisumma oleks nii suur, kui on tegelikult inimesel selle auto ülalpidamise ja kasutamisega seotud kulutused.

Loomulikult peaks tõstma. 500 krooni eest saab praegu osta tervelt ühe paagitäie kütust. See on summa, millest on raske isegi rääkida.

Vahepeal on kütusekulud järsult kasvanud. Samuti peavad ettevõtjad maksma riigile kõikvõimalikke makse, eriti alkoholitööstus. Oleks normaalne, kui riik arvestaks muutunud olukorraga ja ka kütusekompensatsiooni suurus oleks vastavuses tegelike kuludega. Kuna 500 krooni on ilmselgelt vähe, siis peavad ettevõtjad otsima teisi võimalusi, kuidas töötajatele kompenseerida isikliku auto kasutamine.

Miks ei võiks seadused olla koostatud nii, et ettevõtja ei jääks kaotaja seisu. Mida paremini ja läbimõeldumalt on seadused koostatud, seda paremini neid täidetakse.

On ettevõtteid, kes saavad endale lubada autode liisimist või ostmist. On aga ka selliseid firmasid, kellel see pole võimalik ning kus töötajad kasutavad töösõitudeks isiklikku autot. Viimaste firmade puhul on võib-olla töö ja isiklike sõitude üle arvestuse pidamine täpsem.

Hetkel kuum