Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uus Sharan vihiseb maanteel tühikäigul
Täna Tartu tehnikanäitusel esmakordselt laiema avalikkuse ette toodav uuenenud Volkswagen Sharan pole mitte niivõrd uus oma välimuselt, kuivõrd sisemiselt. Uus 1,9-liitrine pump-düüstehnoloogial põhinev turbodiiselmootor annab 310Nm pöördemomendi juba 1900 pöörde juures minutis ja koos kuuekäigulise manuaalkäigukastiga on võimalik saavutada suisa uskumatu kiirus peaaegu tühikäigul.
Uuenduskuuri läbinud VW Sharani erinevus oma eelkäijast võib autonduses vähem kogenenud silmale sootuks märkamata jääda. Esiosas on peamine erinevus vaid uutes ja laiemates tuledes, tulede erinevus on peamine ka auto tagaosas. Rohkem on uuenenud interjöör.
Uus 1,9 PD TDI diiselmootor on aga teema omaette. Kui tavalisel diiselmootoril on üks kõrgsurvepump, millest väljuvad torud silindritesse, siis PD mootoril on igal silindril oma pump. Esmamulje sellise mootoriga autot käivitades on üsna mittemidagiütlev. Diislimürin tungib endiselt salongi ja jutud pumpdiisli oluliselt vaiksemast mürast tunduvad olevat üle pingutatud. Kuid sõitma hakates see mulje kaob. Diislimüra on häiriv vaid tühikäigul ja pigem on tegemist mootori vibratsiooniga madalatel pööretel. Teravat diiselpumba plaginat pole tõepoolest enam kosta.
Erinevus tavalise diiselmootoriga annab aga tunda juba esimestel kilomeetritel. Ehkki maksimaalne pöördemoment on juba 1900 pöörde juures minutis, on mootor väiksematel pööretel üsna jõuetu, eriti alla 1500 pöörde minutis. Kui kriitiline piir saab aga ületatud, siis auto nagu hüppab paigast. Üsna ruttu saab selgeks, et linnasõidul tuleb pumpdiisli puhul rohkem hoida pöördeid üleval. Selle mõneti pettumuse valmistanud tõdemuse korvab aga proovisõit maanteel, mis kujuneb tõeliseks elamuseks. Vaikselt, 2500 pöörde juures minutis tiksuv mootor viib autot edasi 140kilomeetrise tunnikiirusega. Kui pöörded tõusevad 2700ni, näitab spidomeetri osuti juba 150 km/h ja 3000 pöörde juures üle 160. Maksimumpööreteks saavutab auto kuuenda käiguga sõites 3200 p/min, mis kiiruseosutil väljendub 175 km/h. Tehnilistes andmetes on selleks märgitud 181 km/h, kuid tundub, et see on saavutatav pigem viienda kui kuuenda käiguga. Igaks juhuks ei hakka vähem kui 1000 kilomeetrit sõitnud mootorit rohkem piinama ja lepime tõsiasjaga, et mootor on veel liiga uus ja tihke.
Sellise pöördemomendiga mootoril on paras hoida maanteel 2000 pööret minutis, mis viienda käiguga on täpselt 90, kuuenda käiguga 110 km/h. Keskmine kütusekulu kõigub sellisel juhul vaid 5 liitri piires 100 km kohta, tehnilistes andmetes lubatud 5,3 liitri saavutamine maanteel pole mingi küsimus. Ja mis veelgi üllatavam: enam-vähem sama pööretevahemikku ka linnasõidul hoides näitab pardakompuuter keskmiseks kütusekuluks ikkagi vaid 5,9 liitrit.
Seega on Sharani uus diiselmootor veelgi säästlikum, kui seda lubab tehas, pealegi ei saa unustada tõsiasja, et tõeline kütusekulu langus tekib alles siis, kui mootor korralikult ?lahti läheb?, ehk keskmiselt pärast 7000 kilomeetri läbimist.