Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Akude ja jahutusvedeliku tasuta test
Ilmade jahenedes võib tekkida probleeme auto käivitamisega. Ühest küljest on madalamal temperatuuril mootoris õli paksem ja seetõttu on käivitamiseks vajalik rakendada suuremat jõudu, teisest küljest väheneb temperatuuri langedes happeaku mahtuvus: näiteks aku 100 laaditusest temperatuuril +250 °C on 180 °C juures alles vaid 50. Seega on aku allesoleva mahtuvuse ärakasutamine eriti oluline.
Kui tehakse palju lühikesi linnasõite, ei pruugi auto generaator akut piisavalt laadida ja võib osutuda vajalikuks aku regulaarne täiendav laadimine. Kui akut ei kasutata pikema aja vältel, tuleb akukaablid lahti ühendada ja aku täielikult laadida.
Tuleb jälgida, et aku oleks autole kindlalt kinnitatud, klemmid ei logiseks ja aku korpus oleks puhas. Akut võib pesta veega, jälgides, et vesi ei satuks tuulutusavade kaudu aku sisemusse.
Akuklemme ja miinusjuhtme kinnitust määritakse vaseliiniga. Et vältida ebameeldivaid üllatusi, tuleks enne külmade saabumist kontrollida generaatori laadimispinget ja aku seisukorda.
Laadimispinget mõõdetakse akuklemmidel auto lähitulede põledes, see peab olema vahemikus 13,8?14,6 V. Aku elektrolüüdi tase peab ületama plaate 5?10 mm, kui tase on madalam, tuleb lisada destilleeritud vett.
Korras akul on elektrolüüdi tihedus üle 1,23 kg/l ning ei erine eri purkides rohkem kui 0,1 kg/l. Väiksema tiheduse korral tuleb akut täiendavalt laadida alalisvoolu akulaadijaga. Õige laadimisvool on 1/10 aku mahtuvusest, näiteks 60 Ah aku puhul ca 6 A. Klemmipinget mõõdetakse laaditud akul pärast koormamist lähituledega ühe minuti vältel. Korras akul on see 12,5?12,8 V.
Aku põhjalikumaks kontrolliks tuleks pöörduda asjatundja poole. Et rohkem inimesi saaksid ülevaate oma auto akust, testivad Exide?i akude müüjad üle Eesti tasuta autode akut, jahutusvedeliku kvaliteeti ja annavad tehnilist konsultatsiooni.
Autor: Mart Silm