Silva Männik • 18. oktoober 2000 kell 22:00

Hansapanga lubadus hinda langetada venib

Hansapanga juhatuse esimees Indrek Neivelt on tunnistanud, et kliendile kauba või teenuse eest pangakaardiga maksmise võimaldamine on kaupmeestele suhteliselt kallis. See takistab ka sularahamaksete osatähtsuse vähenemist Eestis. Neivelt teatas, et pangal on vaja teha maksete võimaldamine kaupmeestele odavamaks, ning kinnitas, et selles suunas praegu Hansapank ka töötab. Millal, kuidas ja kui palju Hansapank kaardimakseid kaupmeestele odavamaks plaanib teha, keeldus Neivelt eile Äripäevale kommenteerimast.

Praegu peab kaupmees maksma igalt tehingult olenevalt kaardi tüübist 2,5?3,5 protsenti teenustasu. Sellele lisanduvad tehniliste seadmete tasud 490?790 krooni kuus. Kaardimaksete käive Eesti müügiterminalides ulatub kuus üle 300 miljoni krooni.

Eesti Tarbijateühistu Keskühistu (ETK) juhatuse liige Mihkel Sims ütles, et ühe muudatusena, millest pangaga juttu on olnud, on deebetkaartide maksete autoriseerimise lõpetamine pankade kaardikeskuse kaudu ning selle üleviimine otse panga süsteemi. ?See peaks võimaldama ka hinnakujunduses tagasi tulla,? rääkis Sims.

Pankade Kaardikeskuse ASi juhatuse esimees Raivo Tinn ütles, et Hansapanga protsess alustada ise makseterminalide teenindamisega sai alguse juba eelmisel aastal, kuid on pisut venima jäänud. ?Hansapank viib oma makseterminale järjest välja, kuid see käib ükshaaval, sest ei ole lihtne ühekorraga mitu tuhat terminali välja tõsta,? lausus ta.

Kuigi Tinni sõnul arvestas kaardikeskus selle aasta eelarves, et aasta lõpuks Hansapank nende teeneid selles vallas enam ei vaja, pole pank lubatud tempot hoidnud ja praeguseks on välja viidud alla poole terminalidest. Teised pangad pole analoogilistest plaanidest Tinni sõnul teatanud.

Stockmanni kassasüsteemide eest vastutav Eve Piibemann ütles, et kuigi Stockmannile käisid Hansapanga esindajad juba kevadel neid plaane tutvustamas, ei ole tegelikult veel midagi muutunud.

Mihkel Sims märkis, et kaupmehele ei ole maksekaart sularaha asemel sugugi meeltmööda. Võrreldes sularahaga kaasnevate raha lugemise ja inkassatsiooniteenustega on maksekaardi kulud oluliselt kõrgemad. Nii pole tõenäoliselt väga paljud väiksemad kaupmehed kaardimaksete klientidele võimaldamisest üldsegi huvitatud, rääkis Sims.

Kuigi ETK on tänu oma süsteemi suurusele saanud pankadelt teenustasudele soodustusi, on sularaha kõrval üle poole suurema mahuga kaardimaksed ikka oluline kuluartikkel. Sularahaga võrreldavaks muutuks see siis, kui teenustasud langeks 0,5?1 protsendini, märkis Sims.

Teise võimalusena tõi ta teenustasu ülempiiri kehtestamise. ?Kaardimaksete mahtude pideva lisandumise juures peaks olema neil võimalus juba ammu hinda alla lasta,? märkis Sims.

OÜ Abeco Ehituskaup juhatuse esimees Rain Vändre ütles, et just kaardimaksete kõrged kulud, mis lähevad kaupmehe taskust, on tema firma puhul üks peamisi põhjusi, miks ta pole makseterminali hankinud.

Kui süsteem odavamaks muutuks, kaaluks ta enda sõnul seda aga kindlasti. ?Minu huvi on ju ka kliendile vastu tulla,? lisas ta.

Hetkel kuum