Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maks, mida võib mitte maksta, on mõttetu
Aasta algupoolel kehtestatud valitsuse määrusega tuleb äriklassis lendamise eest tasuda maksud summalt, mis ületavad turistiklassi pileti hinna. Samas lubavad rahandusministeerium ja maksuamet maksud tasumata jätta, kui suudad ära tõestada, et odavamalt lennata ei olnud võimalik.
Äripäeva arvates tuleb äriklassilendude maksustamine tühistada.
On omajagu absurdne olukord ? maks on justkui tähtsa paberiga kehtestatud, samas ütlevad maksuamet ja ministeerium, et määrust ei pea täitma. Meenub N. Liidu aeg, kus seadus oli väga karm, aga tegelik elu käis kirjutamata reeglite järgi. Huvitav, mis saaks siis, kui siseminister koos politseiametiga lubaks jätta täitmata mingi osa kriminaalkoodeksist.
Rahandusminister rääkis määruse ülevaatamise vajadusest juba kevadel, seni on see osutunud üle jõu käivaks. Ettevõtjal (ja ka ametnikul) aga lennata tuleb. Kuidas teha kindlaks, kas tal sel päeval puudusid odavamad alternatiivid? Kui tal on vaja kiiresti üheks päevaks äripartneri juurde sõita, turistiklassis sõit aga nõuab ka nädalavahetusel sihtkohas viibimist, otsustab ta äriklassi kasuks. Kas see tähendab, et tal oli odavam võimalus ja ta seda ei kasutanud, mistõttu nüüd peab maksma? Kas turistiklassis lendamine on odavam võimalus ? nädalavahetus sihtriigis, lennukipiletile lisaks mitmepäevase majutuse jm kulud.
Praegune olukord jätab ettevõtja teadmatusse. Mis siis firma raamatupidajal üle jääb ? olla seadusekuulekas ja maksta või riskida ja jätta maksmata? Vabalt tõlgendataval määrusel on mitmeid riske.
Praegu on rahandusminister Siim Kallas, maksuameti peadirektor on Aivar Sõerd. Nemad ütlevad: kui ei taha, ärge makske. Keegi peale kohtuniku pole oma ametisse surmani kinnistatud. Valitsuse maksimaalne püsimisaeg on neli aastat. Seni küll Eestis keegi nii kaua võimul pole olnud. Pole välistatud, et mõne aasta pärast võib ka maksuametit juhtida uus inimene, kes arvab, et siiski-siiski, määruses on maksud kirjas, tuleb kokku koguda. Ettevõttesse saabub maksuametnik ja määrab maksu tagantjärele koos kõigi viiviste ja intressidega. Ootamatult ja pealegi mitte enda süül tekkinud maksuvõlg ettevõtte tegevusele just hoogu juurde ei lisa.
On ka juhtumeid, kus riigi maksuamet ütleb üht, aga kohalikud maksuametid järgivad seadust ? mida ei saa viimastele loomulikult pahaks panna.
Nii ongi praegu ettevõtja jaoks kõige riskivabam viis algul äriklassimaksud ära maksta ja siis maksukorralduse seadusele toetudes need maksuametilt tagasi nõuda ? mõttetu aja- ja energiakulu. Pluss protsendita laen riigile.
Maksumaksmine peaks olema siiski selgelt sätestatud. Kui äriklassis lendamise eest on kehtestatud maks, mis lubatakse maksmata jätta, pole sel maksul mõtet ja see tuleb kaotada.