Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas peate korduvalt lubatud sõidukiirust ületanu aresti õigeks?
Ei, absoluutselt mitte ? inimeste sõiduoskused on väga erinevad ja kui inimene rikub küll väga konkreetset LE punkti sellega, et sõidab lubatust 20-30km/h kiiremini, aga ta ei ole tekitanud liiklusohtlikku situatsiooni ega avariid, siis ma tema arestikambrisse saatmist küll ei poolda.
Karistus oleneb ikkagi rikkumise tasemest, sellest, mida konkreetselt rikutakse. Kui juht on näiteks kolm korda purjuspäi kaasliiklejad ohtu seadnud, siis tuleks ta ühiskonnast teatud ajaks isoleerida. Eelkõige peaks tegelema hakkama ohtlike rikkumiste tuvastamisega. Pean seda silmas, et politseil on vist kõige meeldivam istuda radariga kuskil sirge tee ääres ja kiirust võtta. Aga näiteks Tallinna, kus toimub punaste tulede alt läbisõitmist, raskeid õnnetusi ülekäiguradadel, liikluskultuuri parandamisega nagu ei tegele keegi.
Kas nüüd kolm-neli korda kiirust ületanud mees tingimata vangi peab minema, aga põhimõte võiks küll olla selline ? mida räigem rikkuja, seda rangem karistus. Karmus pole paha. Meil on ju terve pinu selliseid inimesi, kes nii jõhkralt LEd rikuvad ja keda ohjes hoiab ainult piits ? mina paneks nad vangi küll, kui teisiti hakkama ei saa. Aga paistab, et meil praegu teisiti ei saagi.
Haldusõigusrikkumiste seadustik näeb ette karistusi 5?50 päevapalgani ja ka aresti, samas on mõned politseinikud rangemad, teised leebemad, mistõttu tuleks ühtlustada karistusmäärad ? ühe kindla rikkumise eest on karistus igal pool ühesugune.
Ma leian, et see, kui mitu korda politseile näiteks kiiruse ületamisega vahele jäänud inimene saab rängalt karistada, ei suurenda küll liiklusohutust. Pigem vähendab see usaldust politsei vastu. Politsei ei saa olla repressiivorgan, liikluspolitsei peamine ülesanne on tagada ohutu liiklus, kuid tundub, et selleks on hoopis patuste püüdmine. Kõige lihtsam on püüda juhti seal, kus on sirge tee ja hea nähtavus ? arusaadavalt sõidetakse heades oludes ka suurema kiirusega. See sarnaneb kaotatud võtme otsimisega lambi alt. Olen palju sõitnud Lääne-Euroopa riikides ning ma ei ole näinud politseinikke, kes kipuvad sind trahvima iga väikse kiiruseületamise pärast. 120ga võib rahulikult igal pool sõita.
Keskenduda tuleks olulisematele asjadele, eeskätt sellele, kuidas tegelikult liiklusohutust tagada. Tuleks rohkem tähelepanu osutada ohtlikele maanteelõikudele, kus on liiklusavariid tõenäolisemad, olla juhtidele abiks näiteks lumetuisus, või ? linnades on vöötrajad osutunud kõige ohtlikumaks, aga seal politseid pole.