Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Miks mootorikütuse hind meeletult tõuseb?
Pakun oma subjektiivse nägemuse kütuse hinna meeletust tõusust.
1) Kütusegigandid (meie regioonis Statoil, Neste, Shell) ei jäta midagi juhuse hooleks, vaid sõlmivad pidevalt kütuse tulevikutehinguid, mis neutraliseerivad hinnatõusu mõju oma sisseostule.
2) Futuure sõlmivad kõik gigandid, mistõttu peaaegu kogu kütus on ette ära müüdud.
3) Kuna momendil on vaba kütust (spot-baasil) vähe, tõuseb selle järelejäänu hind taevasse.
4) Gigandid laiutavad käsi: midagi pole teha, maailmaturu (spot-tehingute) hind on selline, oleme sunnitud jaehinda tõstma, ostke oma raudruunale juua või ärge ostke. Sõlmitud futuuridest targu vaikitakse.
5) Naftapumpajate väljamüügihind oli (teatud ajahetkel) tõusnud vaid 16 kogu hinnatõusust, ülejäänud koore riisusid kütusegigandid endale.
6) Pea iga kaupmees võidab hinnatõusust, ja kütusekaupmees eriti. Praegune võit on suurenenud spot- ja futuurtehingute vahe võrra.
Olgu, ka mõned vastuargumendid:
1) Futuur on üldjuhul kolme kuu pikkune, seega ei saa kütusefirma kaitsta ennast rohkem kui kolm kuud ette. Sel juhul saab gigant nautida hinnakääre kolme kuu kaupa, kuid asi seegi. Järgmise kolme kuu pärast situatsioon kordub.
2) Kütuse hinna tõusutrend võib muutuda ja algab langustrend. Sel juhul on gigant sõlminud ühe asjatu kolmekuulise lepingu. Kuna tõusutrend on olnud mitmeid kordi pikem (ja näib endistviisi jätkuvat), siis profit?i jooksmine korra ainult aeglustub. Alati võib püüda hinda tõsta või hoida ka maailmaturu hinna langedes ? kui õnnestub, soriseb profit edasi, kui ei, ei juhtu ka midagi. Mati Feldmann
Saudid väitsid hiljuti, et praegune toornafta tootmise tase ületab turu nõudlust 2 miljoni barreli võrra päevas, samas on tööstusriikide reservid kuni viimase ajani näidanud pigem pideva vähenemise trendi, kuhu see nafta siis kaob? Andres
Olen kuulnud, et Statoil, Neste ja Shell ei osanud arvata, et suvel kehtima hakanud kütusekomponentide maksustamine nii efektiivselt kehtima hakkab ja nende senine kütusesegamise äri sisuliselt lõpetatakse. Seega, nende varud ja pikad lepingud ei rahulda vajadust.
Kuuldavasti on Eesti turul hetkel kvaliteetbensiini nappus, st hulgi polegi väikesel kütusemüüjal eriti seda võtta. Olukord pidi normaliseeruma uue aasta alguses. Meelis Mandel
Investeerimise erilehte derivatiivide artikli ettevalmistamisel uurisin ka suurimalt pakkujalt Hansapangalt, kas kütusefirmad maandavad riske, vastus oli: ei.
Pole ka põhjust, odavam on hinnatõus kliendi kaela veeretada, sest tulevikutehingute sõlmimisel on vaja maksta riskipreemiat.
Londonis naftabörsil on hetkel kaugeim kaubeldav naftafutuuride tähtaeg märts 2003. Tõnis Oja