Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusefirmade kurejutt

    Hoolimata kütuse tarbimise märgatavast vähenemisest on kütusegigandid, kasvõi Shell ja Statoil, suurendanud jooksva aasta kasumit üle 60 protsendi. Kütusefirmade megakasumid on soodsat turusituatsiooni ära kasutades normaalsed, hinnatõusu õigustused aga suhtekorralduse piinlikkust tekitav ämber.
    Äripäev leiab, et avalikkusele antav informatsioon kütusemüüjate raskest olukorrast, viitega nafta hinna tõusule, ei vasta tõele.
    Olukord on raske tarbijale, sellest on tulnud kuni teeblokaadideni viinud rahutused Lääne-Euroopas. Ka meie tarbijahinnaindeks tõusis oktoobris 5,4 protsendini aasta arvestuses, oluline komponent ses on kütuse hinna tõus.
    Ent kütusemüüjatele pole lähiajaloos olnud aegu paremaid kui praegu.
    Bensiin on sisse ostetud pikaajaliste lepingutega, ja meie regioonis, sõltumata Shellist-Nestest-Statoilist, peamiselt Venemaalt. Kas nendele bensiinikogustele on õige rakendada Rotterdami vabasadama hindu, kuhu need tsisternid kunagi ei jõua? Kui näiteks baaripidaja varustab end õllepurkidega hulgi otse tehasest, ei ole ju õigustatud viidata Statoili tankla õllepurgi jaehinnale.
    Teguviis on inimlikult mõistetav, kuid tegelikult tarbijale puru silma ajamine.
    OPEC. Nad pumpavad endises mahus või isegi rohkem, aga nendegi toodetava nafta on kütusegigandid futuurlepingutega ette ära ostnud. See tähendab, et vabasadamas bensiini napib ja bensiini nn maailmaturuhind tõuseb lakke. Sellele hinnale on hea viidata, kui plaanida järjekordset hinnatõusu koduses Järve või Sõle tanklas. Tarbijale jääb ütlemata ainult see, et vabasadamast nn maailmaturuhinnaga ja samal päeval tarnimisega keegi bensiini ei osta.
    Tõsi, ka OPEC on nafta hinda tõstnud, kuid ainult umbes kuuendiku sellest, mis on toimunud naftabarreli hinnaga nn maailmaturul. Seega on viis kuuendikku hinnatõusust langenud kaupmeeste kaukasse, ja tarbija arvel.
    Riiklikud maksud. Aktsiis moodustab suure osa bensiini jaehinnast, ent on sellegipoolest kroonides fikseeritud ega anna alust hinnatõusuks. Käibemaks lisandub veel kõige otsa; ent kui puuduks kütusefirmade algatatud hinnatõus, ei saaks ka käibemaks suureneda.
    Samas oleks vale hinnatõusu riiklik kompenseerimine, nagu nõutakse paljudes riikides, k.a Eestis. See raha tuleks ikka meie enda taskust, lisaks ei lõpetaks riiklik kompenseerimine hinnatõusu iialgi.
    Dollari kurss. See on tublisti tõusnud, ent dollari kursiriske saab maandada samal moel kui futuurlepingutega bensiini hinna tõusu. Eesti kommertspangad väidavad siiski, et kütusefirmad pole riskimaanduse instrumente kasutanud. Et kohalikud kütusefirmad pole riske maandanud Eestis, ei tähenda, et emafirma pole seda ühe suure lepinguga teinud. Kas selleks istuvad peakorterites finantsdirektorid ja muud kõrged ametimehed, et öelda: meie riske ei maanda ja sõltume üksnes maailmaturuhinnast.
    Statoili hinnatablood on kroonide koha pealt ühekohalised ? kroonid on kokku litsutud ja sendid laiutavad ?, tabloosid pole tahetud või raatsitud välja vahetada. Seega jääb lootus, et bensiiniliiter hakkab taas kunagi alla 10 krooni maksma, kui enne euro peale ei tule.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.