Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rahanduskomisjoni aseesimees näeb samuti ohte uues riigieelarves
Riigikogu rahanduskomisjoni aseesimees, opositsiooni kuuluv Jaanus Männik ütles, et ta nõustub riigikontrolli poolt viidatud probleemidega riigieelarve eelnõus, kuid oma opositsionääristaatuse tõttu ei saa eelnõu menetlemist eriti muuta.
Koalitsiooni kuuluva Kalle Jürgensoni poolt juhitav riigikogu rahanduskomisjon ei nõustunud peaaegu mitte ühegagi opositsioonisaadikute esitatud 300 parandusettepanekust riigieelarve eelnõusse. Männiku sõnul oli ettepanekute hulgas ka neid, mis oleks riigikontrolli arvamust arvestanud.
'Oleme opositsioonisaadikutega üldse skeptilised uute eelarvestamise põhimõtete suhtes, millega makstakse kõrgematele riigiametnikele osa töötasust niinimetatud tulemustasuna. See on ohtlik, sest kuidas hakata tulevikus hindama teiste avaliku sektori teenistujate, näiteks õpetajate töö tulemuslikkust?
Riigikontroll juhibki tähelepanu sellele, et tulemuste mõõtmise aluseid ei ole, riigieelarve eelnõusse on aga näiteks kaitse-, justiits- ja rahandusministeeriumidele kirjutatud tulemustasudeks ligi 20 miljonit krooni igaühele,' ütles Männik.
Rahanduskomisjoni aseesimees nõustub ka riigikontrolli viitega, et paljude riigiasutuste ülalpidamiskulud on kajastatud liiga üldiselt.
Riigikontroll juhtis oma arvamuses tähelepanu 2001. aasta riigieelarve vastuvõtmisel tekkida võivatele ohtudele ning esitas riigikogule ja valitsusele soovitusi riigi eelarveprotsessi täiustamiseks tulevikus.
Riigikontroll nimetas asjaolu, et praegu, mil kulupõhisest eelarvestamisest on osaliselt loobutud, ent tulemusjuhtimist toetav eelarvestamine veel ei toimi, võib tekkida olukord, kus riigisektoril ei ole kontrollimehhanismi ega motivatsiooni kulude piiramiseks. Samuti tõi riigikontroll välja, et riigikogul on otsustusvõimalus vaid riigieelarve kulude mahu üle, kuid seda, mida täidesaatev võim tegelikult kulutustega ette võtab, ta ei otsusta ja paljudel juhtudel ka ei tea. Riigikontroll soovitas valitsusel võtta asutuste tulemuste määratlemise ja eesmärkide püstitamise sidumine eelarvevahenditega oma erilise tähelepanu ja juhendamise alla.