Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Outsourcing aitab paljudel ettevõtetel ressursse otstarbekamalt kulutada
Outsourcing ehk ettevõtte põhitegevust toetavate teenuste sisseostmine on maailma äripraktikas juba aastaid kasutusel olnud. Esialgu kasutati outsourcing?ut peamiselt raamatupidamises, kuid koos tööstuse ja rahvusvahelise äritegevuse kiire kasvuga kasutatakse outsourcing?ut ka IT-, kinnisvara haldamise ning transpordi-, logistika- ja turundusvaldkonnas. Loomulikult on outsourcing võimalik ka teistes valdkondades.
Maailmas hinnatud outsourcing?u spetsialisti Peter Bendor-Samueli sõnade kohaselt delegeerib outsourcing?u puhul organisatsioon mõne oma äriprotsessi juhtimise sellealase teenuse pakkujale. Kusjuures organisatsioon ei edasta pakkujale mingisugust infot, kuidas peab viimane oma tööd tegema, et soovitud tulemust saavutada, vaid kirjeldab tulemust, mis peab olema saavutatud teenuse osutamise lõppemisel. Seega jääb kogu vastutus efektiivse protsessi juhtimise ja soovitud tulemuste saavutamise osas teenuse pakkujale.
Spetsialiseerumine ühele kindlale tegevusalale on kaasaja edukuse võtmesõna. Outsourcing?ut kasutades saab ettevõte koondada tähelepanu põhitegevusele ning osta soovitud ala spetsialistidelt teenuseid, mis ei kuulu otseselt põhitegevuse hulka. Majanduslik kasu saadakse outsourcing?ust peamiselt finants- ja ajaressursside kokkuhoiust.
Eestis ei ole ettevõtluses outsourcing?u kasutamine veel suuremat rakendust leidnud. Isegi siis, kui ettevõte juht on enda jaoks teadvustanud vajaduse muuta organisatsiooni tegevust efektiivsemaks ning kaalub nn tugiteenuse pakkujate kasutamise võimalust, jääb outsourcing?u tellimine tihtipeale kahtluse taha, et väljakäidud raha eest ei saada soovitud tulemust. Samuti on levinud arvamus, et heal tasemel teenust ei ole võimalik sisse osta, kuna sellist teenust osutavaid spetsialiste lihtsalt Eestis ei ole.
Spetsialistide-ekspertide kasutamise vähese populaarsuse tingib paljus ka inimeste arusaam juhtimisest. Kuna on harjutud ?tegema nii nagu varem?, siis ei tule ettevõtjal mõttessegi kasutada firmasiseste äriprotsesside juhtimisel või kõrvaltegevuste teostamisel firmaväliste spetsialistide abi. Teisisõnu ei nähta vajadust kulutada raha tegevuste peale, millega ?ise hakkama saadakse?.
Sageli ollakse juba enne hinnapakkumiste võtmist veendunud, et soovitud eriala spetsialisti teenus on nii või teisiti liiga kallis.
Ülaltoodud mõttekäigud välistavad juba eos võimaluse kasutada ettevõtte juhtimisel alternatiivseid meetodeid. Oma kahtluste kõrvaldamiseks on ettevõtte juhil kõige otstarbekam viia läbi turu-uuring vajalikku outsourcing- teenust osutavate ekspertide kohta.
Eesti suuremates ettevõtetes on olemas koosseisulised infotehnoloogia osakonnad, kusjuures sama teenust saaks osta ka turul tegutsevatelt IT arendusele spetsialiseerunud firmadelt.
Samamoodi on paljudes ettevõtetes oma turva- või toitlustusteenistus ja/või autopark, mis hoiab ettevõtte püsikulud stabiilselt kõrgel. Suurte tugiüksustega struktuuri juhtimine nõuab ettevõtte juhtidelt pidevat tähelepanu, samal ajal ei saa nad pühenduda ettevõtte põhitegevusele.
Edasi viib mõtlemine. Progressiivsus ja innovaatilisus on liikumapanevad jõud ning uute ideede edukas rakendamine äris on viis, kuidas saavutada, hoida ja suurendada edumaad konkurentide ees.
Seetõttu peaksid eelkõige firmajuhid ?aja maha võtma? ning leidma vastuse küsimusele, kas oma ettevõtmistes pühendutakse vajalikul määral põhitegevusele või tegeletakse suurem osa ajast tugitegevuste juhtimise ja arendamisega?
Soovitused ettevõtjale:
- Analüüsi ettevõtte kõiki tegevusi ja ressursside kulu: kaardista ettevõttes teostatavad tööd, hinda oma töötajate professionaalsust, arvuta kokku erinevatele töödele kulutatavad ressursid jne.
Koosta nimekiri ettevõtetest, kes pakuvad ettevõtte põhitegevust toetavaid teenuseid.
Edasta väljavalitud out-sourcing-teenuse pakkujale vajalik info ja soovitud tulemus ning küsi hinnapakkumine.
Võrdle saadud hinnapakkumist varem kalkuleeritud ressursside kuluga (vt esimene soovitus).
Hinda riske, mis võivad tekkida outsourcing-teenuse kasutamisel.
Otsusta, kuidas on ettevõttel kasulikum jätkata ettevõtte põhitegevust toetavate teenuste juhtimist.
Leia sobivaim ja soodsaim variant ettevõtte tugiteenuste juhtimiseks.
Alusta vajadusel koostööd outsourcing-teenuse pakkujaga.
Autor: Elmo Puidet