Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Poliitiline otsus: Siff hakkab Bekkerist teenima miljoneid
Harju maavanem Orm Valtson keeldus septembris andmast nõusolekut miljonärist kütuseärimehe Endel Sifi osalusega OÜ-le Rasmusson Bekkeri sadama detailplaneeringu kehtestamiseks, sest selle koostamisel oli rikutud seadustes ja teistes õigusaktides sätestatud korda.
Bekkeri sadama omaniku, pankrotistunud ASi Balti Baas ja OÜ Rasmusson vahel sõlmitud kasutusvalduslepingu alusel keelas Tallinna linnakohus sadamas ka igasugused ehitus- ja lammutustööd, sest asjaõigusseadus ei luba kasutusvalduses olevaid hooneid lõhkuda ega muuta.
Sellele vaatamata jätkas linnavalitsus Bekkeri sadama detailplaneeringu menetlemist, pöördudes Harju maavalitsuse poole novembri alguses teistkordse kooskõlastuspalvega. Harju maavanem Orm Valtson nõudis enne detailplaneeringu kehtestamisele nõusoleku andmist keskkonnaekspertiisi tegemist, samuti kooskõlastusi teede- ja sideministeeriumiga.
?Saatsime detailplaneeringu tagasi kuueleheküljelise kaaskirjaga, milles loetlesime üles planeeringus esinevad puudused,? ütles Valtson, kellele tuli üllatusena linnavalitsuse heakskiitev otsus.
Maavanema sõnul palusid nad puudused enne planeeringu heakskiitmist kõrvaldada ning selleks, et mitte investoreid jooksutada, andsid omapoolse nõusoleku planeeringut kooskõlastama enam mitte tulla. ?Kuna Tallinna linnavalitsus on üks halduskuulekamaid omavalitsusi, arvan, et need puudused said siis kõrvaldatud,? ütles Valtson.
?See on meie jaoks suur võit, nüüd hakkavad tulema suured investeeringud,? ütles OÜ Rasmusson juht Oleg Ivanov, kes on linnavalitsuse koalitsiooni kuuluva Rahva Usalduse liikme Sergei Ivanovi poeg.
Oleg Ivanovi sõnul sai ta Toivo Jürgensoni allkirjaga kirja teede- ja sideministeeriumist, kus öeldi, et sadama detailplaneeringuks pole nendepoolset kooskõlastust vaja ja kui keegi seda nõuab, on see ebaseaduslik. ?Ka keskkonnaministeeriumist sain sarnase vastuse,? ütles Oleg Ivanov.
Mitme anonüümseks jääda soovinud riigiametniku sõnul on tegemist poliitilise otsusega.
Välismaal viibiv Isamaliidu sponsor Endel Siff ei soostunud eile otsust kommenteerima ning suunas kõik küsimused edasi sadamas opereeriva firma tegevjuhile Oleg Ivanovile.
?Kas see on poliitiline kokkulepe, kui Eesti riiki lubatakse arendada?? küsis Oleg Ivanov.
Kahe nädala pärast jõuab detailplaneering ka linnavolikokku, kes peab selle heaks kiitma. ?Olen kindel, et volikogu kiidab selle heaks,? kinnitas OÜ Rasmusson juht.
?Minu arusaamades peab midagi väga põhjalikult muutuma, et saaksin sellist otsust toetada,? ütles volikogu linnavarakomisjoni esimees Liina Tõnisson. ?Kuni linnavalitsus ei suuda meile tõestada, et see on seadusega kooskõlas, ei saa seda heaks kiita.?
Tallinna linnavolikogu koalitsioon algatas möödunud nädalal umbusaldusavalduse kuu aega tagasi linnavarakomisjoni esimeheks valitud keskerakondlase Liina Tõnissoni suhtes, keda süüdistab liigses autoritaarsuses. ?No eks ka see ole üks osa piruka jagamisest,? kommenteeris Tõnisson.
Linnavalitsus võttis Bekkeri sadama detailplaneeringu üleeilsel istungil vastu erakorralise päevakorrapunktina, mistõttu ei saanud istungil osalenud ka materjaliga eelnevalt tutvuda.
?Tallinna linnavalitsus peab linna infrastruktuuri arendamist väga oluliseks ning teeb omalt poolt kõik, et asjaajamist kiirendada,? ütles Tallinna abilinnapea Priit Vilba istungi lõppedes.
Kuigi linnavalitsus kinnitas oma korraldusega, et projekt on õigusaktidega vastavuses, pole Bekkeri sadama omanik AS Balti Baas endiselt nõus Rasmussonile ligi 100 000 krooni maksma läinud detailplaneeringuga ning kavatseb otsuse halduskohtusse edasi kaevata. Detailplaneeringu järgi kavatseb OÜ Rasmusson sadamasse investeerida 200 miljonit krooni kahe aasta jooksul. 2001. aastal on plaanis 6. kai ehitus, mis jääks kruiisilaevade sildumiseks ning 1., 2., 3.ja 4. kai rekonstrueerimistööd. Lisaks kahe uue kai ehitusele ja vanade rekonstrueerimisele on Rasmussonil kavas ehitada sadamasse uued raudteeharud, platsid ning laohooned. Samuti näeb detailplaneering ette juba praegu linnarahvale suletud Klaasi tänava likvideerimise ning sellest sadama sisetee ehitamise.
Selle aasta esimese kaheksa kuuga läbis Bekkeri sadamat 312 375 tonni kaupa, mida on võrreldes möödunud aasta sama ajaga üle 95 000 tonni rohkem.
Oleg Ivanovi hinnangul peaks sadam hakkama sisse tooma aastas kümneid miljoneid kroone.