ÄP fototoimetus • 28. november 2000 kell 22:00

DaimlerChrysleri liit mõrane

Esmaspäeval Delaware ringkonnakohtusse esitatud 9 miljardi dollarilises kahjunõudes süüdistab Kirk Kerkorian DaimlerChrysleri kontserni juhti Jürgen Schremppi pettuses, väites, et ta eksitas teadlikult nii Chrysleri aktsionäre kui USA väärtpaberite ja börsikomisjoni, lubades 1998. aastal firmade kui ?võrdsete liitu?.

Selle asemel on Schrempp taandanud Chrysleri Saksa kontserni divisjoni staatusesse ning vallandanud või omal soovil lahkumiseni viinud 12 Chrysleri tippjuhti.

Kontserni aktsia on liitumisjärgselt tipptasemelt ? 108 dollarit 1999. aasta jaanuaris ? kukkunud 55 protsenti ning firma kokku on tänaseks vähem väärt kui Daimler-Benz üksi enne liitumist.

Kerkorian nõuab miljard dollarit kompensatsiooniks aktsiahinna kukkumise eest ning teise miljard dollarit ühinemistehingus saadud kahju eest. Väidetavalt oleksid aktsionärid oma osaluse eest kõrgemat hinda saanud, kui tehingut oleks ühinemise asemel kohe ülevõtmiseks nimetatud.

Ülejäänud miljardid nõuab Kerkorian trahviks ?valetamise eest Chrysleri aktsionäridele ning laiemalt kogu investorite kogukonnale.?

Hagi tsiteerib Schremppi 30. oktoobri intervjuud ajalehele Financial Times, kus Scrempp möönab, et ei kavandanud tehingut kunagi kahe võrdse firma liiduna, vaid plaanis selle algusest peale allutada Stuttgardis asuvale emafirmale. Ehkki Schrempp on hiljem oma sõnad tagasi võtnud, on ?võrdsete liidu? aura tehingu ümbert kadunud. Kirk Kerkorian taotleb 35 mld dollarilise tehingu tühistamist ning Chrysleri staatuse taastamist iseseisva firmana.

?Schrempp teadis, et Chrysleri juhtkond ja aktsionärid ei oleks tehingut toetanud, kui ta tõtt oleks rääkinud. Nimelt et üks välismaa firma üritab üle võtta kogu juhtimist ühes Ameerika kolmest juhtivast autokontsernist,? seisab süüdistuses.

Kerkorian on oma investeerimisfirma Tracinda kaudu DaimlerChrysleri suuruselt kolmas osanik, kellele kuulub 4% firma aktsiatest. Enne ühinemist oli 83aastane miljardär 13,75%ga Chrysleri suurim aktsionär, kelle sõna oli kahe aasta taguses ühinemistehingus määrav.

Esmaspäeval alanud kohtuasi on viimaseid probleeme hädade reas, mis kummitavad omal ajal paljukiidetud ühinemistehingut, mille tulemusel tekkis maailma viies autotootja. Kolmandas kvartalis oli Chrysleri kahjum 512 mln dollarit, mis sundis kogu DaimlerChrysleri kontserni andma uut kasumihoiatust.

Samas kui Kerkorian on kahju oma aktsiaosaluse väärtuse langusest hinnanud ühele miljardile dollarile, ei näi kontserni kaks suurimat investorit Deutsche Bank ja Kuwait Investment Office neid seisukohti jagavat. Deutsche Bank kordas eile taas oma toetust Jürgen Scremppile.

Schremppi sõnul pole probleemid tingitud niivõrd liitumisest kui Chrysleri populaarseimate mudelite Dodge Ram, Chrysler Minivan ja Jeep Cherokee tooteliini aegumisest. Olukorras, kus autode hinnad on USAs surve all, on Chrysleril tulnud klientidele vanemate mudelite ostmise eest suuri soodustusi anda. Samuti on uute mudelite turuletoomine läinud oodatust kallimaks.

Schremppi hinnangul oleksid Chrysleril konkurentsi tihenemisest samasugused raskused tekkinud ka iseseisva firmana.

Autor: ÄP

Hetkel kuum