Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Osakoorem pääseb ka laevale

    Ka meretranspordis on võimalik lisaks traditsioonilisele täiskonteinerile saata väikesemahulisi osakoormaid.
    Väikevedude (LCL) teenust ei paku enamasti laevaliinid, vaid NVOCC firmad (vt leksikoni). Samuti on oma väikevedude teenuse üles ehitanud mõned ekspedeerimisfirmad ja laevaliinide agendid.
    LCL-teenuse hind pakutakse tavaliselt terminalist terminali (CFS/CFS ? vt leksikoni), millele võib lisanduda tasu ?uksest? või ?ukseni? veo eest, dokumentatsioonitasud jms. Veohind pakutakse tavaliselt 1 tonni või 1 kuupmeetri kohta (merevedudel arvestatakse, et 1 tonn = 1 m³) ja klient maksab selle ühiku järgi, mida on rohkem. Hinnapakkumised antakse ühe ühiku kohta, kuna tihti selgub alles terminalis mõõtmisel kauba tegelik maht.
    Eestis on LCL-teenus kallis, kuna turu maht on väike ja transpordifirmadel on raske regulaarselt kokku saada täiskonteineri mahus (ca 30 m³) väikeseid saadetisi. Samas tuleb kliendile pakkuda teenust ka juhul, kui vedada tuleb ainult 1-2 m³. Peamised veoskeemid on järgmised:
    - Eesti terminali kogutud saadetised veetakse autoga Antwerpeni kogumisterminali (see on Euroopas LCL-vedude üks põhisadamaid). Seal komplekteeritakse saabunud kaubad sihtpunktide kaupa täiskonteinersaadetisteks, saadetakse sihtsadamatesse ja veetakse sihtterminali. Sellise skeemi eelis on väikeste koguste vedamise lihtsus, kuna autovedajad aktsepteerivad Euroopasse veol ka väikeseid koguseid (1-2 m³), kuid vedu võib olla kallis (eriti raskemate kaupade veol, kuna autovedude kaalu/mahukoefitsent on 1/3).
    Eestis kogutud kaubad saadetakse konteineris meritsi Euroopa LCL-terminali (tavaliselt Hamburgi vabasadamasse) ja sealt edasi toimub kõik nii nagu eelmise skeemi puhul. Sellisel puhul on transpordi korraldajal risk, et piisava kaubakoguse puudumise korral tuleb vedu teostada kahjumiga vedajale. Kuid juhul, kui osa kauba veo eest küsitud tariif katab täiskonteineri veokulud, on iga veokulu ületava koguse eest küsitud veotasu LCL-operaatori puhaskasum. Selles seisnebki LCL-vedude atraktiivsus, kuna suuremate veomahtude puhul on rentaablus tihti 40?70%.
    Kolmandal puhul saadetakse kaup autodega Soome ja seal komplekteeritakse auto- või FCL (vt leksikoni) koormad saatmiseks Euroopa LCL-terminalidesse.
    Kuna Eesti LCL-veoturg on väikesemahuline ja siin tegutseb mitmeid vastava teenuse pakkujaid, kes ei tee omavahel tihedat koostööd (näiteks laadida erinevate transpordifirmade väikesed kogused ühte konteinerisse), on väikevedude teenuse hinnad küllalt kõrged. LCL-vedudel võib praegu veel tihti olla veo omahind Eestist Euroopa vaheterminali kõrgem kui sealt edasi näiteks USA sisemaale. Kuid on loota, et majanduse arenemisel hakkab Eesti ekspordis suurte mahukaupade asemel suurenema erinevate keerukamate, väiksemamahuliste ja mahuühikult kallimate kaupade (tehnika, detailid jms) osa, mida on vaja regulaarselt üle maailma laiali vedada. Sel puhul suurenevad LCL kogused ja transpordi korraldajatel on väiksem risk töötada kahjumiga, mis võimaldab hindu oluliselt langetada. Soliidsemad LCL-operaatorid on juba praegu välja töötanud fikseeritud tonni/m³-põhjalise tariifi Tallinnast kõikidesse sihtpunktidesse.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Keskpank võib tõsta intressi, aga enne paneb inflatsioonile käe ette jahtuv majandus
Sisetarbimise lõpp, uksed sulgevad tööstused ja investeeringute lakkamine võivad panna inflatsioonile käe ette enne, kui keskpanga intressitõusud jõuavad seda mõjutamagi.
Sisetarbimise lõpp, uksed sulgevad tööstused ja investeeringute lakkamine võivad panna inflatsioonile käe ette enne, kui keskpanga intressitõusud jõuavad seda mõjutamagi.
Jalgpalliajakirjanik: FIFA ja Aivar Pohlaku võim põhineb hirmul
Poliitik vastutab valija ees, eraettevõtte omanik ja juhid vastutavad kliendi ees, jalgpalli juhtimises selline süsteem puudub, nii üleilmselt kui Eestis, kirjutab jalgpalliajakirjanik Andres Must.
Poliitik vastutab valija ees, eraettevõtte omanik ja juhid vastutavad kliendi ees, jalgpalli juhtimises selline süsteem puudub, nii üleilmselt kui Eestis, kirjutab jalgpalliajakirjanik Andres Must.
Kanada esimese kuue kuu ülejäägiks kujunes 1,72 miljardit
Rahandusministeerium teatas reedel, et Kanadas oli 2022/23. eelarveaasta esimese kuue kuu eelarve ülejääk 1,72 miljardit Kanada dollarit ehk 1,29 miljardit USA dollarit.
Rahandusministeerium teatas reedel, et Kanadas oli 2022/23. eelarveaasta esimese kuue kuu eelarve ülejääk 1,72 miljardit Kanada dollarit ehk 1,29 miljardit USA dollarit.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Raadiohitid: lahti rullub krüptoplatvormi ja kinnisvaraarenduse olukord
Sel nädalal paelusid Äripäeva raadio kuulajaid enim eestimaise investeerimis- ja kauplemisplatvormi Change ja krüptomaailma ning kinnisvaraarenduste hetkeolukord ja tulevik.
Sel nädalal paelusid Äripäeva raadio kuulajaid enim eestimaise investeerimis- ja kauplemisplatvormi Change ja krüptomaailma ning kinnisvaraarenduste hetkeolukord ja tulevik.
No pressure, Harmet! Ukraina lasteaia ehitamise aeg hakkas jooksma
Tänasest hakkab jooksma 170 päeva, mille jooksul peab Harmet ehitama moodullasteaia Ukrainasse Ovrutši linna.
Tänasest hakkab jooksma 170 päeva, mille jooksul peab Harmet ehitama moodullasteaia Ukrainasse Ovrutši linna.
Haljala vald pani vallamaja oksjonile
Haljala vallavolikogu otsustas juba septembris, et majandusolude parandamise eesmärgil tuleb maha müüa kuus kinnisvaraobjekti. Nüüd on pakkumised avalikuks tehtud,
Haljala vallavolikogu otsustas juba septembris, et majandusolude parandamise eesmärgil tuleb maha müüa kuus kinnisvaraobjekti. Nüüd on pakkumised avalikuks tehtud,

Olulisemad lood

Soome pangajuhid ennustavad lühikest majanduslangust
Soome pangajuhtide arvates tuleb majanduslangus leebe ja kestab paar kvartalit, kirjutab Kauppalehti.
Soome pangajuhtide arvates tuleb majanduslangus leebe ja kestab paar kvartalit, kirjutab Kauppalehti.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.