Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saaremaa laevakompanii rahastab omaniku firmasid
Kuna rahaeraldused riigi toetusel saarte ja mandri vahel laevaliiklust korraldava Saaremaa Laevakompanii (SLK) omaniku Vjat?eslav Leedoga seotud firmadele Saare Finants ja Polar Rent ning luksusliku pansionaadi rajamiseks ei ole raamatupidamislikult kulud, vaid kajastuvad bilansis nõudena, ei saa seda pidada laevafirma ja valitsuse vahel sõlmitud liinilepingu rikkumiseks, selgub audiitorfirma PricewaterhouseCoopers aruandest.
Audiitorfirma hinnangul ei ole teede- ja sideministeerium kasutanud kõiki liinilepingust tulenevaid võimalusi riigieelarvelise toetuse tingimuste määratlemisel, näiteks sisaldab ministeeriumile esitatud laevafirma kulubaas ka olulist mitterahalist väljaminekut, nagu amortisatsioon.
Sisuliselt ostab riik Saaremaa Laevakompaniile laevad, millega ettevõte teenust osutab.
Audiitorfirma hinnangul tuleks riigitoetuste puhul üksteisest selgelt eristada investeeringud ja parvlaevaühenduse korraldamiseks vajalikud jooksvad kulutused, nagu kütus, tööjõukulud, sadamamaksud.
Tänavu kümne kuuga ulatuvad SLK kulud kokku 106 miljoni kroonini, millest kütuse osakaal moodustab umbes viiendiku, remont 16 miljonit, sadamakulu 10 miljonit ning amortisatsioon 12,5 miljonit krooni.
?Aktsepteerides ainult jooksvaid kulutusi parvlaevaühenduse korraldamisele ja eeldades, et põhivara, sh laevade soetamine, on ettevõtja enda asi, näen küllalt suurt kokkuhoiuvõimalust riigieelarveliste toetuste osas,? ütles teede- ja sideministeeriumi asekantsler Rene Treial.
?Niimoodi on lootust jääda dotatsiooni absoluutnumbrite osas enam-vähem tänasele tasemele, selle kannatab riigieelarve välja,? lisas ta.
Tänavu saab SLK riigi dotatsioonina 55,1 miljonit krooni.
Järgmiseks aastaks soovis laevafirma praeguste piletihindade ja reisisageduse püsimisel riigi toetuse suurenemist 90 miljonile kroonile, põhjendades seda kütuse hinna järsu kallinemisega.
TSM tellis sõltumatu auditi hinnangu andmiseks kahtlustele, et tänavu kahjumlikult majandav Saaremaa Laevakompanii kasutab riigi raha ebaotstarbekalt.