Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Plaanimajandus, California rahvavaenlane number 1

    California päikesepaiste, sinine ookean ja mõõdukas kliima on läbi aegade meelitanud inimesi sinna elama. Nüüd on osariigi uuteks sümboliteks saanud maavärinad, veedefitsiit ja viimati terveid piirkondi hõlmavad elektrikatkestused. Enamasti peetakse hädade peapõhjuseks kas emakest loodust või vaba turumajandust. California hädade tegelik põhjus on riigi sekkumine ? plaanimajandus.
    Osariigi poliitikud näevad süüdlast dereguleerimises. Samas on administratiivsed piirangud kõrvaldatud vaid elektri hulgi-, mitte jaemüügilt. Reguleerimine takistab uute elektritootmisvõimsuste rajamist, ehkki viimase 10 aastaga on elanike arv kahekordistunud ja elektritarbimise nõudlus kasvanud kolmandiku võrra.
    Keskkonnaaktivistide tugev positsioon osariigi valitsuses on tekitanud olukorra, kus nõudluse kasvule pole järgnenud tootmisvõimsuste kasvu. Rohelised on selleks, et tagada mõnede koorikloomade rahulik elu, takistanud täiendavate hüdroelektrivõimsuste rakendamist, pannud veto tuumajaama rajamise projektile ega taha kuuldagi elektritootmisest söe või maagaasi baasil.
    Nõudluse märkimisväärne kasv, pakkumise piiramine ja hindade reguleerimine on kriisi alged. Kaine mõistus ütleb, et ainus võimalus ummikust pääseda on kõrvaldada elektrituru arengut takistavad piirangud. Selle asemel räägib California kuberner võimalusest natsionaliseerida elektrit tootvad ettevõtted. See toob meelde nõukogude plaanimajanduse ja on võimalikest lahendustest kindlasti kõige hullem.
    Ka perioodilise veedefitsiidi taga pole midagi muud kui riiklik reguleerimine. Aastakümneid on California veevarustust haldavad ametivõimud eraldanud tohutuid subsiidiume vee transpordiks riigi põhjaosast kuivuse käes kannatavatesse lõunapiirkondadesse. California elanikest elab 75 osariigi lõunaosas, samas kui 75 veest tuleb Põhja-Californiast.
    Ligi 85 veest kasutab põllumajandus, tasudes riiklike, turuhindadest tunduvalt madalamate hindadega. Kui nt 1000 m3 vee pumpamine valitsuse niisutussüsteemi kaudu maksab 100 dollarit, farmerid maksavad selle eest ainult 3.50. Selliste hindade juures tasub ära ka riisi ja puuvilla kasvatamine, ehkki kliima poolest sobiks selleks paremini Mississippi jõe delta ja Vietnam. Siiski on just California märkimisväärne riisi- ja puuvillakasvataja.
    Ainuüksi California lambakasvatuspiirkondade niisutamine nõuab rohkem vett kui tööstus ja erakliendid kokku. Ühe aasta jooksul kulutati vee pumpamiseks lambakasvatuses 530 mln dollarit, tulu lambakasvatusest oli aga viis korda väiksem. Veepuudus on omandanud sellise ulatuse, et valitsus on võtnud tööle WC-valvurid, kelle ülesanne on kontrollida, kas inimesed täidavad valitsuse määrust, mis lubab tõmmata vett kolm korda päevas.
    California valitsusel on süüd ka selles, et piirkonna maavärinad on nii purustusrohked. Majaomanikud saavad osta riiklikku loodusõnnetuskindlustust subsideeritud hindadega, mis vahel moodustab vaid kümnendiku turuhinnast. Erakindlustaja ei kujuta ette, et ta kindlustaks maja, mis asub maavärina tekitatud maalihete peal või on püstitatud pehmele pinnasele ookeani kaldapealsel.
    Osariigi ehitusprogrammi kohaselt peavad ehitusfirmad täitma minimaalseid kvaliteedinõudeid. Seega subsideerib valitsus majade ehitamist, mis ei paku kaitset maavärinate ega tormikahjustuste eest. Kui maju kindlustaks erafirmad, nõuaks nad hoopis paremat ehituskvaliteeti ja paremaid materjale, mis tagaks vara säilimise ka tugeva maavärina puhul. Ehitusturu reguleeritus loob hea kasvupinnase korruptsioonile.
    Erakondi rahastavaid miljonäre need hädad ei puuduta. Nad elavad villades, mis ei asu maalihete kohal, nende kodudes ei kao kunagi vool ja nad võivad osta nii palju vett, nagu nad soovivad. Kui California võimud tahavad päästa osariiki süvenevast kriisist, peavad nad tunnistama, et plaanimajandus on aja ära elanud, ja avama tee turumajandusele.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.