Värvid ärikeskkonnas loovad edulise meeleolu

Kateriin Leini 26. jaanuar 2001, 00:00

Ruumi iseloom, eesmärk ja stiil moodustavad põhitingimused värvilahenduse valikul.

Ruumi eesmärk on enamasti teada ? kujundatakse näiteks töötahet ja keskendumist soodustavat kabinetti või ruumi, milles suheldakse aktiivselt. Kui kujundatava ruumi stiil ja otstarve on määratud, muutub sobivate värvitoonide leidmine juba mõnevõrra lihtsamaks.

Inimese silm reageerib värvustele erinevalt. See, millisena värvus meile tundub, sõltub sellest, kuidas eri värvi valguskiired meie silmas murduvad. Punane ja teised soojad värvitoonid on fokusseeritud silma tagaossa ning seepärast tunduvad punast värvi pinnad meile lähemalasuvatena. Punase värvi ergastava mõju pärast on seda soodne kasutada ärides.

Jahedatest värvidest tagasipeegelduv valgus koondub silma esiossa, tekitades illusiooni kaugenemisest. Rohelised värvitoonid fokusseeruvad silma keskosas ja neid on silmal ning ajul kõige kergem tõlgendada. Sellepärast on rohelist värvi hea kasutada ruumides, kus eeldatakse kontsentreerumist.

Üldlevinud arvamuse järgi muudavad heledad toonid ruumi suuremaks, tumedamad aga väiksemaks. Kuid visuaalsete efektide juures on oluline hoopis värvide omavaheline koosmõju ja kontrast. Suuremaid pindu võib värvida ühes toonis ning värvikus tuuakse sisekujundusse tekstiilide, mööbli ning muu ruumisisustuse abil. Ruum tundub seda väiksem, mida rohkem on selles kontrastseid värvilahendusi, näiteks erivärvilisi mööbliesemeid. Samas võib selline ruum olla kujunduslikult väga huvitav, sest mitte avarus, vaid isikupärasus ja väljapeetud stiil on need tegurid, mis ruumis viibimise nauditavaks teevad.

Kui on soov ruumi visuaalselt avardada, tuleks pindade värvimisel kasutada monokromaatilist värvimise süsteemi. See tähendab sama värvuse eri varjundite kasutamist kogu ruumi ulatuses. Kõige olulisem on jälgida värvitoonide omavahelist segunemist ja koosmõju.

Soojad toonid põhinevad kollasel värvusel. Rääkides värvide tähendusest, sümboliseerib safrankollane päikest. Praegu levinud tähenduses seostatakse selle värviga kommunikatsiooni, informatsiooni ja keelt. Safiirsinine on vee, jaheduse ja taeva sümbol. See tähistab mõistust. Tume safiirsinine sisendab usku suhtumise tõsidusse, oma aine täiuslikku valdamisse ja vaimsesse süvenemisse. Helesinine tähistab paindlikkust, avatust tulevikku, ratsionaalset läbipaistvust, loovust. ´

Tänapäeval, kui büroodes on paberimajandust tunduvalt vähem ja vaba seinapinda rohkem, on värvi osatähtsus äriruumides viimase aastakümne jooksul aina tõusnud.

Varem suhtuti näiteks suure umbusuga sinisesse värvi, sest sellega seostati eelkõige slaavilikku maitset. Nüüd kohtab juba küllalt sageli lahendusi, kus üks sein värvitakse ühte ja teine teist värvi. See on lihtne moodus ruume elavdada. Kuid peale selle võib nii saavutada ka vajalikke visuaalseid efekte. Näiteks kui tahetakse muuta pikk ja kitsas ruum visuaalselt lühemaks, tuleks pikad seinad värvida heledamat ning lühikesed seinad tumedamat tooni. Kõrget ruumi aitavad madaldada horisontaalsed värvitriibud või värvi kasutamine paneelina. Madalat ruumi aitab visuaalselt kõrgemaks teha vertikaalsete värvikontrastide sissetoomine.

Firmas elluviidav värvikontseptsioon peab vastama ettevõtte töö iseloomule. See sõltub sellest, kas tegemist on avatud või suletud süsteemiga.

Firmades, mida külastavad kliendid, oleks soovitav kasutada värvilahenduses firma logo motiive. See tugevdab firma imid?it. Siis peaks valima, kas firma värvipoliitika on n-ö aktiivne või passiivne, kas kasutatakse julgemat või konservatiivsemat värvilahendust.

Üldiselt tasub aga alati iga ruumikujunduse juures arvestada, et loodav keskkond peaks vastu pidama pikemat aega. Isekombineerijatele soovitan kasutada võimalikult naturaalseid ja pastelseid toone, loodusvärve. Üle kolme erineva värvi kasutada ei soovita.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 09:05
    Otsi:

    Ava täpsem otsing