Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kütuseturul käib võitlus liidripositsiooni pärast
Ülemöödunud nädala neljapäeval alustas Neste oma automaatanklates kütusehinna alandamisega, mis tipnes möödunud reede ja laupäevaga, kui bensiin 95 maksis 8.80 liiter ja 98 eest tuli tasuda 9.80. Pühapäeval tõstis Neste kütuste jaemüügihinda 35 sendi võrra.
Äripäeva arvates käib praegu kütuseturul võitlus liidripositsiooni pärast. Neste, kes muutis oma strateegiat ja loobus mehitatud tanklatest, üritab oma reklaamikampaaniatega suurendada turuosa.
Reageeringuna Neste uuele strateegiale teatas Statoil, et hakkab Balti riikidesse automaattanklaid rajama. Samas ei loobu Statoil mehitatud tanklatest, mille sihtgrupiks on keskmisest suurema sissetulekuga eraklient ja ettevõtetest suurkliendid.
Neste reklaamikampaania oli suunatud eelkõige Statoili ja Hydro Texaco vastu. Enne Statoili 1-2-3 kaubamärki kandva müügiketi valmimist üritab Neste võimalikult paljusid autojuhte meelitada enda automaattanklatesse. Hiljem on Statoilil väga raske automaattanklas käivate sõidukijuhtide osas oma turuosa suurendada. Tõenäoliselt reageerib erinevatele edustuskampaaniatele kohe ka Neste.
Kui Neste kampaaniad täidavad eesmärgi, siis võib firma ennast pärast Statoili automaattanklaketi valmimist kindlalt tunda. Neste turundustegevuse teravik suunatakse olemasolevate klientide hoidmisele. Seevastu Statoil peab põhitähelepanu pöörama Nestelt ja Uno Xilt klientide meelitamisele. Uute klientide võitmine on tunduvalt kulukam kui olemasolevate hoidmine. Et Neste kampaania oli suunatud Statoili vastu, näitab see, et Statoil läks Neste hinnalangetamisega kaasa. Shell ja Alexela Oil jätsid hinnad samaks.
Neste käitub valesti, väidavad konkurendid. Alexela Oili juht Heti Hääl ütles eilses Äripäevas, et hulluse vastu ei ole mõtet hullusega võidelda. ?Kui firma teeb strateegilise otsuse müüa kaupa odavamalt kui osta, siis kes saab tal seda keelata,? lausus ta.
Eestis võib tuua mitu negatiivset näidet hinnalangetamise kohta ? Postimehe käivitatud uute tellijate leidmise hinnasõda ja piimatööstuste hinnasõda. Nende kahe näite puhul ei saavutanud firmad loodetud kasu, sest konkurendid tulid hinnaalandamisega kaasa.
Neste viimane kampaania oli edukam. Esiteks ei järgnenud kõik suuremad kütusefirmad Nestele. Teiseks ei müünud Neste kütust kahjumiga. Äripäeva arvutuste kohaselt teenis firma reedese ja laupäevase soodushinna ajal igalt liitrilt 60 senti kasumit.
Klientidele taolised kampaaniad meeldivad. Aga seda seniks, kuni Neste saavutab teda rahuldava turuosa või kuni Neste ja Statoili tanklaketid ühendatakse. Kütusemüüjatele tulevad siis head ajad tagasi ? kui dollar tugevneb ja nafta maailmaturul kallineb, tõuseb kohe bensiinihind Eestis. Dollari ja nafta odavnemist Eesti jaemüüjad oma hinnakujundamisel aga tähele ei taha panna.