Kohe-kohe käiku minev Tallinna ühistranspordireform olevat mitme kandi pealt hea ette-võtmine. Kolme veel elus oleva transpordiliigi ? autobussi, trammi ja trolli ? käigus hoidmiseks peab linnavalitsus (muide, maksumaksjate rahakotist krabisevat võttes) aastas ühtekokku 475 mln kr lauale panema. Sellest linnavalitsuse (pro maksumaksjaist linnakodanike) dotatsioon on 238 mln, ja piletitulu 237 mln kr. Seejuures on linnavalitsus juba välja rehkendanud ja kuulutanud mitut-setut sorti piletite/kuukaartide hinnadki. See on linnaametniku stsenaarium.
Kuidas aga käituks eraettevõtja, kel lahendada Tallinna ühistranspordi korraldamine. Eks esimene samm on erinevate transpordiliikide operaatorite osas avalik vähempakkumisvõistlus välja kuulutada. Saanud teada soodsaimad pakkumised, on nüüd võimalik asuda piletihindu rehkendama.
Kõrvalülesandena tuleb vastata veel mitmele küsimusele. Nt miks inimesed sõidavad varahommikul ja õhtuti Mustamäelt Lasnamäele või Koplist kesklinna. Vastus peab tooma selguse, kas tegemist on lustisõitjatega või selleks on eluline vajadus ? tööle-, kooli- vm asjaajamissõit.
Ühistranspordi aruka korraldamise osas ei ole sugugi esmaoluline, kui palju ühel või teisel liinil mingil ajahetkel inimesi sõidab. Hoopis olulisem on teada, miks nad sinna või tänna sõidavad. Ehk oleks majanduslikult ja ka sotsiaalselt õigustatum hoopis töökohti, koole, meelelahutuspaiku, haiglaid jne inimestele hõlpsamini kättesaadavasse paika paigu-tada, nii ?mägedele? kui mujale.
Olles kõik olulised parameetrid/tegurid arvesse võtnud, saab eraettevõtja pakkuda välja vajamineva rahasumma vastuvõetava vahemiku. Kui need ja need tegurid on sellised, siis on rahasumma selline. Kui aga muud, siis naasugune. Ent eraettevõtja arvestab veel üht asjaolu ? kas kavandatava piletihinnaga on ostuvõimelist tarbijaskonda. Kui jah, siis anna aga minna. Kui aga ei ole, siis peab ettevõtja oma kavandatavaid kulutusi tõsiselt kärpima.
Kumba tegutsemiskava, stsenaariumi poolt linnakodanikud on? Võiks, ehk lausa peakski, tollelt ?hallilt massilt?, kel endal autot ei ole, sestap ühistransporti (noid haisvaid, kolisevaid, tossavaid sõidukeid) pruugivad, küsima ? mida teie arvate? Teie, kes te sõidate, ja võimumeestele valimiste aegu hääli, lisaks maksumaksjana raha annate.
Kas tõesti käib ühistranspordikorraldus kohvipaksult! Eks seda ole ennemuistegi juhtunud, kui üks linnaisa kavandas trammid vanarauaks müüa, teisel jälle trollid pinnuks silmas, kolmandal... Britid, nood teisel pool Euroopa ääres, vaidlevad tuliselt trollide Londonisse tagasitoomise nimel. Loomulikult peetakse moodsaid, kahekorruselisi trolle silmas.
Seotud lood
Audiitoritel tuleb seoses ESG aruannete auditeerimisega palju tööd juurde, mistõttu ei tohiks auditi tegija valimist jätta viimasele minutile.
Enimloetud
5
Lisatud Pärnumaa ettevõtete TOP
6
Kahjum parandati suuremaks
Hetkel kuum
Kahjum parandati suuremaks
Lisatud Pärnumaa ettevõtete TOP
“Mitte hiinlased, vaid Euroopa on ise endale jalga tulistanud“
Tagasi Äripäeva esilehele