Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinna Sadam ahistab maksudega
?Pikemas perspektiivis võib laevaomanikel üldse huvi Tallinna Sadama vastu kaduda, sest kõrgete sadamamaksude tõttu ei ole hinnad transiitkauba vedajatele enam konkurentsivõimelised,? ütles firma CF&S Agentide ASi tegevdirektor Ants Ratas. Kõrgete sadamamaksude tõttu on näiteks Saksamaale odavam kaupa vedada maanteed mööda autodega, lisas ta.
Ratase hinnangul on olukord nii hull, et laevaomanik ArgoMann, mille esindaja ta on, kaalub Tallinna laevaliini sulgemist. ?Kui mingit muutust sadamamaksudes ei tule, hakkavad ka Tallina Sadamas tegutsevad stividorfirmad varsti otsi kokku tõmbama,? nentis ta. Ratas nägi ohtu ka selles, et kui suuri laevu hakkab Tallinna vähem tulema, tõusevad tõenäoliselt ka mereveo hinnad.
Ratase väitel ületavad monopoolses seisus Tallinna Sadama maksud Saksamaa Bremerhaveni sadama makse ligi kuus korda, Turu sadama maksud on aga ro-ro-tüüpi kaubalaevadele kaks korda väiksemad kui Tallinnas.
Alternatiivina on CF&S kaalunud tunduvalt odavama Bekkeri sadama kasutamist, aga seal pole esialgu veel vajalikku infrastruktuuri, selgitas Ratas.Eestis suurimat kaubalaevastikku omav Eesti Merelaevandus (ESCO) on juba suunanud osa oma liinilaevu Euroopasse Läti kaudu. Ettevõte on asunud läbi rääkima Tallinna Sadamaga ja kavandab ühist arutelu Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooniga. Eesti Merelaevanduse arendusdirektori Viktor Palmeti sõnul tuleks üle vaadata tariifid nii sadamas kui raudteel ja stividorfirmadel. Muu hulgas oleks oluline vaagida kaubaühiku tasu veol ja sadamas, lisas ta. Palmeti sõnul on kaubavedu Eesti kaudu hakanud vähenema Peterburi, Ventspilsi, Riia, Turu ja teiste sadamate kasuks. Eriti puudutab see tema sõnul konteinervedusid, mis on ESCO põhitegevus. ?Konkurendid mõjutavad kaubavedusid just soodsate tariifide kaudu,? märkis Palmet. Ta lisas, et Peterburi sadamas on praegu antud konteinervedudele roheline tee, mida toetavad riiklikud programmid sadamate arenguks. ?Ehkki neil on püstitatud loosung ?Vene kaubad läbi Vene sadamate?, reguleerivad tegelikult kaubaliiklust ikka kommertstingimused,? tõdes Palmet. Samas tunnistas Palmet, et kaubavood on väga inertsed ja neid on käest ära laskmise järel hiljem väga raske tagasi saada.
Turundusdirektor Erik Sakkovi sõnul ei pea jutt Tallinna Sadama kõrgetest sadamatasudest paika. Tema väitel on tasud, mida sadam võtab laevaomanikelt, konkurentsitult piirkonna kõige madalamad. Need, kes väidavad vastupidist, ajavad lihtsalt erinevad tasud omavahel meelega segi, ütles ta.