Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas toetate valitsuse kavandatud keskkonnamaksude tõstmist?
Keskkonda reostava ettevõtte jaoks pole saastetasud mingi möödapääsmatu ja lõputu õudus, mis ettevõtte paratamatult pankrotti viib ja töötajad tänavale saadab. Kui omanikud näevad ettevõttele pikka ning edukat tulevikku, ei saa nad loota, et kasumit õnnestub lõputult teenida looduse ja elukeskkonna halvendamise arvelt, ning mõtlevad tõsiselt tehnoloogia parandamise ja jäätmete vähendamise peale.
Keskkonnaministeeriumi eesmärk pole võimalikult palju saastamise arvelt teenida, vaid saavutada sellised ettevõtete arengu- ja investeerimiskavad, mis senise keskkonnaohtliku tootmise loodus- ja inimsõbralikumaks muudaks. Raha võiks sellisel juhul ettevõttesse jäädagi. Just sellepärast ongi saastetasu asendamise võimalus keskkonnainvesteeringutega seadusesse sisse kirjutatud ? kui sa ise keskkonnakaitsele kulutad, ei küsi seda raha sinu käest ka riik. Kui kõik ettevõtjad seaksid saaste vähendamise esimeseks eesmärgiks, poleks saastemakse vajagi. Paraku on keskkonnasõbralikkus mitmelgi ettevõttel veel tagaplaanil ning vähemalt neile on saastetasud vajalik argument tootmise ümberkorraldamiseks. (PM. 04.02.2001).
Ma ei usu, et kõrge saastemaks parandab Ida-Viru keskkonda, küll aga pärsib see majanduse ja sotsiaalelu arengut. Jääb mulje, et saastemaksude pidev suurendamine ei teeni niivõrd looduskaitse kui rahakogumise eesmärke. Keskkonnaministeeriumi mullu sügisel majandusministeeriumile saadetud ettepanek näeb järgmisel kuuel aastal ette maksude astronoomilist laekumist. Samas puudub väiksemgi vihje, kuidas loodus keskkonnamaksude mõjul puhtamaks muutub. Keskkonnamaksud on vajalikud, kuid Eestis saastemaksude nime all toimuv raha kogumine selle eelarveväliseks ümberjagamiseks ei vasta euroopalikele keskkonnamaksu põhimõtetele. Lääne-Euroopas on tähelepanu keskmes ökoloogilise maksustamise reform, mille tulemusel ökomaksudest saadud tulu laekub riigieelarvesse. Keskkonnamakse kehtestatakse või muudetakse nii, et üldist maksukoormat nihutatakse tulu- või tööjõumaksult keskkonna- ja ressursimaksudele. Miks ei võiks seda teha Eesti, selmet tappa oma tööstusettevõtteid ülejõu käivate saastemaksudega? (EPL. 31.01.2001).