Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
20protsendiline tulumaks on võimalik ja vajalik
Reformierakonna lubadus järgmistel valimistel on alandada füüsilise isiku tulumaksumäära seniselt 26 protsendilt 20-le.
Tegemist on väärt ideega, mis tuleb ellu viia juba enne järgmisi valimisi. Ühtlasi oleks oravate valimisedu sellega kindlustatud.
Tulumaksumäära vähendamisel on paslik eeskuju võtta lähiminevikust. Ka ettevõtte investeeringute vabastamisse tulumaksust ei usutud seni, kuni käised üles kääriti ning asi ära tehti. Hirmujutud, kui suur auk eelarvesse haigutama jääb, vaibusid kiiresti, sest auku ei tekkinudki.
Riigimehelikult konservatiivne eelarve oli üks põhjus, kuid teine ja märksa olulisem oli see, et ettevõtte tulumaksu laekus planeeritust hoopiski rohkem. Seega on praktika ammu ümber lükanud arusaama, nagu garanteeriks kõrgem maksumäär ka suuremad tegelikud laekumised. See on dialektika, nagu öeldi vanasti.
Täpselt sama juhtub füüsilise isiku tulumaksumäära vähendamisel. Tulubaas legaliseerub ja laieneb, sellel on kogu ühiskonda tervendav mõju. Tulude varjamine osutub vähem mõttekaks ? risk on ikka endine, aga kasu maksupettusest on tunduvalt nigelam.
Kiiresti ja konkreetselt tegutses Vladimir Putin, kes selle aasta algul langetas Venemaa tulumaksumäära 13 protsendini, põhiargumendiks just elanikkonna tulude legaliseerimine. Meenutame, et ka nõukogude ajal algas tulumaksumäär 13 protsendist. Tundub, et aasta 2001 on maksumäärade kärpimise aasta. George W. Bush kavandab oma valitsemisaja jooksul maksukärpeid kokku 1,6 triljoni dollari ulatuses. Inimestele jääb raha rohkem kätte, ja sel on majandust elavdav toime. Vaevalt, et see meilgi teistmoodi on.
Väiksem tulumaks võimaldab paremini käivitada kohustuslikku ja vabatahtlikku kogumispensioni, töötus- ja tervisekindlustust, loob eeldused üleminekuks tasulisele kõrg- ning kutseharidusele.
Ei tohi kinni olla tänases päevas ? küll tekib ikka suur eelarveauk ?, vaid silmas tuleb pidada ajadimensiooni. Eesti elab ka homme.
Tulumaksumäära alandamine võib anda hoobi omavalitsustele, kelle põhiline tulubaas on praegu füüsilised isikud. Kes on saanud endale rikkamad kodanikud, kes peab leppima vaesematega, seetõttu on vahed suured.
Haldusreform peab selgelt sätestama, millised on valla ja linna rahaallikad tulevikus. Võimalik, et tuleb suurendada ka füüsilise isiku tulumaksu seda osa, mis läheb kohalikule omavalitsusele.
Kuid keskvalitsuse osa vähenemine ei tohi kaasa tuua maksude ümbermängimist, uute maksude kehtestamist ega muude maksude tõstmist. Niisugusel ringmängul puudub igasugune mõte.
Reformierakond kutsub üles alandama füüsilise isiku tulumaksumäära järk-järgult edaspidigi: 2007. aastaks 10 protsendini ning pikemas perspektiivis kaotada üldse. See on mõte, mis on piisavalt pöörane, et olla tõsi.