Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Internetireklaam on stagneerunud
Julgen arvata, et aastal 2001 väärtustab klient meediaagentuuri mitte ettevõtte käibe järgi, vaid selle alusel, millist väärtust loob meediaagentuur kliendi tegevusele. Seega pean ebakorrektseks väidet, et ?meediaagentuuride huvi on eelkõige käibe kasvatamine?. Samuti on ebaõige tõdemus, et ?meediaagentuurid on huvitatud ennekõike kallimate ja väljapaistvamate kanalite kasutamisest?, kuna sellise tegevusega raiuks agentuur oksa, millel ise istub. Avo Rein Terepingi lause peab paika 1993.?97. aasta Eesti Vabariigi kohta, kuid aastaks 2001 on meediaagentuuri tulu profiil oluliselt muutunud ning peamiseks on saanud kliendipoolne preemia kliendi eesmärkide täitmise või ületamise eest, mitte aga meediavahenduse tasu.
Väärtushinnanguks nii meediaagentuuridele kui ka meediakanalitele saab tulevikus mitte CPT (Cost per Thousand ? tuhande kontakti hind) või QPR (Qualitative rating point ? sihtrühmapoolne reklaami tegelik märkamine), vaid otseselt kliendi kommunikatsioonile loodud väärtus.
Mis puutub väitesse, et firmajuhtidel puudub usk internetireklaami kasumlikkusesse, siis peamiseks põhjuseks pean selle tulevikumeedia reklaami müügi hetkelist stagnatsiooni. Stagnatsioon seisneb eelkõige selles, et hetkel kasutatav informatsioon pole piisav etteplaneeritava kvaliteetse internetireklaami kampaania läbiviimiseks. Internetifirmad, selle asemel, et toetada interneti tarbija- ja käitumisuuringute ning ka monitoorimissüsteemi loomist, edastavad potentsiaalsetele tarbijatele massimeedias ja firma tutvustustes mitmeti mõistetavaid sõnumeid.
Firmajuhil on usk internetti, kuid ta ootab meediaagentuurilt argumenteeritud selgitust, miks ja kuidas internetis reklaamida, mitte ei lähtu sarmikast ?mull? presentatsioonist.
Meediaagentuurid on püüdnud mõjutada internetifirmasid selles suunas, et Eesti ei paistaks silma mitte ainult arenenud internetiseeritud riigina, vaid oleks novaatoriks ka interneti uuringute vallas. Kahjuks pole hetkel selles osas mingeid arenguid võimalik täheldada.
Autor: Margus Sameli