Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas Eestist väljaviidav kasum tuleks maksustada tulu-maksuga?
Keskerakond on seda meelt, et tuleks maksustada see kasumiosa, mis investeeritakse Eestist välja. Eestis on kasumi kasvutempo praegu kiirem kui mõnes teises riigis ja seetõttu oleks õigem see kasum investeerida tagasi Eestisse. Me ei soovi takistada raha väljaviimist. Kui ettevõttel ei ole enam soovi Eestis oma tegevust laiendada ja ta otsustab investeerida välismaale, siis palun tehku seda, aga maksku eelnevalt maksud ära.
Eesti ettevõtete välismaale tehtud otseinvesteeringute rekordilise mahu üheks põhjuseks võib olla möödunud aasta algusest kehtiv tulumaksuseadus. Kuna kasumit ei maksustatud, siis otsustati see investeerida välja. Kui aga väljaviidav raha oleks maksustatud, siis oleks võib-olla osa ettevõtteid pidanud vajalikuks see raha Eestisse investeerida ja nii oleks loodud ka uusi töökohti. Välismaale tehtud investeeringute järsk kasv võib olla ka tööpuuduse kasvu üks põhjus.
Praegu ei ole meie idee leidnud riigikogu enamuse toetust. Kui aga Eesti majanduses toimuvaid protsesse põhjalikumalt analüüsida, siis ma arvan, et suudame oma ideele toetajaid leida.
See on äärmiselt rumal ja populistlik ettepanek. Arvestades veel, et Eesti maksebilanss on positiivne ja investeeringuid tehakse Eestisse rohkem kui siit välja. Kui Eesti ettevõtjat või välisinvestorit piirata kapitali liikumise, kasumi väljaviimise osas, siis on selge, et ta ei kipu oma kapitali Eestisse tooma. Ei saa olla nii, et me meelitame Eestisse investoreid ja siis klõps, lööme piirid kinni ning ei lase neil enam kapitali välja viia. Meie majandusruum on nii tilluke, et elujõulisel ettevõtjal on tõenäoliselt hädavajalik oma turgu ja tegevuspiirkonda laiendada Eestist välja. Seetõttu on vaja anda talle võimalus kapitali eksportida ilma teda selle eest karistamata. Paratamatult on tegemist ajutise väljavooluga. Hiljem tuuakse kasum tagasi. Ettevõtja peab ise hindama, kus tema investeering annab parema tulemuse. Riik ei tohi sundida ettevõtjale peale ühte piirkonda. Ettevõtjale tuleb anda valikuvabadus. Ükski väikeriik ei suuda luua suletud efektiivset süsteemi. Eriti tobe on veel Euroopa Liidu lävepakul olles rääkida taolistest piirangutest.