Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kummitöötlejal Eestis piiratud tööpõld
Keskmine kummijäätmetehas Saksa stiilis peaks tasuvuse saavutamiseks tarbima aastas vähemalt 40 000 tonni vanu rehve.
Giovanni Sposato andis üldsusele nädala alguses teada, et kavatseb endiselt Eestisse rajada kummitöötlemise tehase, kus saaks tööd 70 inimest. Saksa firma Intec esindajana lubab Sposato Eestisse investeerida 250 miljonit eurot (3,9 mld kr), mis oleks üks suuremaid välisinvesteeringuid Eestisse.
Keskkonnaministeeriumi nõuniku Matti Viisimaa sõnul toetuvad Eesti seniste kummitöötlejate äriideed vanade autorehvide importimisele. ?Väljastpoolt Eestit saab kummijäätmeid tuua küll, kuid sel juhul peavad töötlejad hakkama täitma Euroopa riikide keskkonnanõudeid, mis võib kummijäätmete töötlemise muuta mõttetult kalliks,? rääkis Viisimaa.
Praegu keskkonnanõudeid ei täideta ning edaspidi võivad Euroopa tootjad Eesti ettevõtteid süüdistada dumpingus keskkonna arvel.
Seni tegeleb vanade rehvide ümbertöötlemisega (rehvide taastamine välja arvatud) Eestis ASi Narva Elektrijaamad õlitootmistsehh, mis kasutab Lääne-Euroopast sisseveetavaid kumme. Viisimaa sõnul tuleb Euroopa Liidu põletus- ja jäätmedirektiive järgides omanikel ilmselt Narva elektrijaamade õlitootmistsehh kinni panna.
Tallinna piirkonna enamik vanu rehve rändab seni 800?1600kroonise vastuvõtutasu eest tonnilt OÜ-le Slops, mis matab need eelneva purustamise järel lihtsalt Tallinnas Koplis ehitusjäätmete karjääri.
Keskkonnaministeeriumile vanade rehvide kogumise uuringu koostanud ASi Eco-Pro tegevdirektori Tõnis Meriste sõnul võib Giovanni Sposato kummitöötlemistehase idee kujutada endast taaskasutatava kummitoorme tootmist, mis võib-olla ei kahjusta ka märkimisväärselt keskkonda, kuid selle idee paarisaja miljoni kroonine rahastamine pole seni kindel.
Katsetuste ja keskkonnauuringute järgus on ka Maardu tegutseva Bellakem OÜ väikese töötlemismahuga rehvide gaasistamisseade, millele omanik näeb rakendust soojusenergia tootmisel.
Uute autorehvide hind võib jäätmeseaduse kavandatava tänavuse muudatusega mõne protsendi võrra tõusta, kuna sätestatakse uute või taastatud rehvide müüjate kohustus katta vanade rehvide utiliseerimise kulud.
Rehvide ostja saab vanad rehvid ära anda tasuta, kuid müüja lisab nende utiliseerimiskulud uute rehvide hinnale.
Seni müüakse uusi rehve utiliseerimiseks lisatasuta, kuid sõiduauto ühe kasutatud rehvi kogujale äraandmiseks peab klient maksma 20?25 krooni ja veoauto puhul 60?90 krooni.