Karmimad seadused kütuseturul

Sulev Oll 26. märts 2001, 00:00

Neste Eesti hulgimüügijuhi Rain Talmari ja Alexela Oili peadirektori Heiti Hääle sõnutsi on sadakond impordiloa omanikku Eesti turu jaoks palju. ?Tegelikult toob kümme importijat sisse 80 protsenti kütusest,? väitis Hääl.

Rain Talmari andmetel ongi näiteks Soomes kütuse importööre vaid kümne ringis. ?Väiksemat hulka importööre on kergem kontrollida, nii laekuvad paremini ka riigimaksud ja tõuseb kütuse kvaliteet,? selgitas ta.

Kõrvuti kütuse kvaliteedi tõusuga ennustas Rain Talmar ka hinnatõusu. ?Need, kes praegu kroon liitri kohta odavamalt müüvad, peaksid kaduma,? ütles Talmar.

Hinnatõusu võimalust konkurentide ringi piiramisel nägi ka Heiti Hääl. ?Võib ju väita, et mida kangem konkurents, seda tarbijasõbralikumad hinnad,? rääkis ta. ?Kusagil on aga piir ja praeguses konkurentsis pole positiivne majandustulemus ausate võtetega võimalik.?

Lukoil Tanklate juhatuse liikme Vaido Virro sõnul normaliseeriks kütusemüüjate marginaali 25?30sendine hinnatõus. ?Praeguste hindadega oleme tänavuse kahe kuu andmetel miinuses,? kommenteeris ta. ?Samas näen ma, et mõnedes tanklates müüakse kütust veelgi odavamalt. Kust nemad kütuse sisse ostavad??

Praegu riigikogus teisel lugemisel olev seadusemuudatus peaks kütuse hinda all hoidvad importijad Eesti Õliühingu liikmete hinnangul kaotama. Seaduse järgi saab vedelkütuse impordiks turuluba taotleda ja omada ettevõtja, kelle osa- või aktsiakapital on vähemalt 10 miljonit krooni. ?Selle raha puhul on mõtet juba pikemalt tegutseda kui vaid üks rongitäis kütust Eestisse tuua,? hindas Talmar.

Kütuseimportijate hulk aga juba väheneb, sest ühe-e?eloni-firma asutamine, mis maksudest kõrvale hiilides tooks Eestisse vaid ühe rongitäie kütust, muutuks raskemaks.

Energiaturu inspektsiooni turu järelevalve ja tehnika talituse juhataja Anu Vainiku kinnitusel saab vedelkütuse impordiks loa vaid ettevõtja, kes on vähemalt aasta müünud või ladustanud Eestis kütust ja on kantud äriregistrisse. ?Kütuse impordi luba ei saa mittetegutsev firma,? selgitas ta.

Impordiloa saamist pidas piisavalt raskeks ka ASi Premium Oil juhataja Jaan Soomets. ?Tean, et mitmetele impordiloa taotlejatele on energiaturu inspektsioon eitavalt vastanud, siseriikliku turuloa puhul pole seda ette tulnud,? rääkis ta.

Langustrendi näitab ka turuloa esmataotlejate arv. Firmasid müüva Altius Consuldi konsultandi Meelis Härmsi sõnul nad sellest aastast alates firmadele enam vedelkütuse impordi lube ei hangigi. ?Energiaturu inspektsiooni nõudmised on liiga suureks läinud,? kommenteeris Härms.

OÜ Casa Consulting juhatuse liikme Jako Kruuse sõnul on mitmed kütusefirma ostjad pettunult tagasi läinud, kuuldes, mida selleks nõutakse.

Vaid ASi Kermon juhataja Argos Kracht kinnitas, et nende kaudu saab vedelkütuse impordi luba taotleda. ?Aga varianti, et firma ilma siseturul tegutsemata impordiloa saab, me küll ei näe,? sõnas ta.

Väike on ka nn valmis firmade hulk riiulil. Teoreetiliselt on riiulifirmadest kütusemüüjaid Eestis siiski olemas, Anu Vainiku sõnul seetõttu, et firmal peab turuluba olema enne äriregistrisse kandmist.

Kõiki impordiloa omanikke aga näe tollipiiril ka praegu. ?Sajast loaomanikust kordub tolli töös umbes kuuskümmend nime,? kinnitas tolliameti järelevalve osakonna kontrollitalituse juhataja Lauri Aasmann.

Samas on üheaastane turuluba paljudele firmadele paratamatus, sest seaduste muutmist oodates antakse turulube ajutiselt välja vaid aastaks, samuti saavad energiaturu inspektsioonilt aastase loa kütuseäriga alustajad.

Praegu kehtib 502 turuluba kütuse müügiks siseturul ja 90 turuluba kütuse impordiks, need arvud aga muutuvad pidevalt. Kuna eraldi luba vedelkütuste tarvis antakse alles alates sellest aastast, sisaldavad eeltoodud arvud ka gaasi- ja kivisöemüüjaid. Luba pole vaja aga mootorikütusega võrdselt maksustatud kütuselisandite ja komponentide sissetoomiseks, kinnitas Anu Vainik.

Kütuse- ja energiamajandust reguleeriva turuloa võib saada kuni 12 aastaks, seejuures tuleb riigilõiv tasuda kõikide aastate eest korraga. Selle vaatamata on ka tosina-aastase turuloa omanikke, nagu Saare Kütus, Neste Eesti või Tallinna Autobussikoondis.

Alates sellest aastast on riigilõiv vedelkütuse turuloa eest 10 000 krooni, vedelkütuse impordi- ja müügiloa eest 60 000 krooni aasta kohta. Varem kehtis mõlemal puhul ühesugune 2500kroonine riigilõiv.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing