Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autopõlengul otsustab esimene vastulöök

    Tulekahju puhkemisest autos annab tavaliselt märku mootorikatte alt tulev suits või põlemisele iseloomulik lõhn salongis. Operatiivne tegutsemine ja sõiduki salongist kergesti kättesaadav tulekustuti võimaldavad suurema kahju ära hoida. Kui aga tulekustuti asub ?kusagil autos? või pagasiruumis, ei pruugi kahjutule peatamiseks enam aega jääda.
    Esmalt peab autojuht teatama tulekahjust päästeametile, alles siis alustama algkustutamist. Seda tuleb teha iseennast ohtu seadmata. Sellises olukorras on efektiivseim abivahend käsikustuti.
    Sõiduautos on soovitav kasutada kahekilogrammise kustutusaine kogusega pulberkustutit. Sellest kustutusaine hulgast piisab auto mootoriruumi algpõlengu summutamiseks.
    Kahekilone kustuti sobib ka oma mõõtmete poolest hästi auto salongi.
    Laialdaselt levinud süsihappegaaskustutid (CO2) on oma kustutusefektilt pisut tagasihoidlikumad, sest kustutusvahendiks olev gaas kipub lahtise põlengutsooni korral hajuma. Nii kahekilost pulberkustutit kui ka CO2-kustutit saab järjest kasutada umbes 10 sekundit.
    Mootorikatet ei tohiks kohe avada, sest avatud mootorikatte korral pääseb mootoriruumi täiendav kogus hapnikku, mis on põlemist soodustav tegur. Mootorikatte kohese avamise korral võib seega kustuti kustutuspotentsiaalist jääda vajaka. Kustutusainet üritage kapoti all olevasse tulekoldesse suunata kas läbi iluvõre, karterikaitsme alt või selle kõrvalt. Muude võimaluste puudumisel paotage mootorikatet ja üritage tulekustutusvahendi juga suunata koldesse sealtkaudu.
    Kustutuspulber täidab mootoriruumi, laguneb lämmatavateks gaasideks, mis isoleerivad hapniku juurdepääsu, ning moodustab samas sulami, mis ladestub põlevale pinnale.
    Kuiva pulbri graanulid ammutavad reaktsiooni käigus põlemiskoldest soojusenergiat ja omavad seetõttu ka jahutavat efekti. CO2-kustuti gaasijuga vähendab hapniku hulka põlemistsoonis sedavõrd, et põlemine lakkab, samas jahutab kuumi pindu takistamaks uuesti süttimist.
    Kinnine mootorikate takistab kustutusaine lendumist ümbritsevasse keskkonda. Põlemise lõppemisest annab märku valgeks muutunud suits, kuid jääb uuesti süttimise oht. Selle vältimiseks ei tohi kohe mootorikatet avada, vaid tuleb kustutusainel veel mõnda aega mõjuda lasta. Juhul kui tulekahju autos on alguse saanud lekkivast kütusevoolikust, tasub kohe neutraliseerida põlemist toetav allikas, s.o kütuseloik auto all. Pärast seda võib asuda likvideerima põlemist mootoriruumis. Kui vähegi võimalik, tuleb üritada eemaldada akult massijuhe.
    Kui auto on aga põlema süüdatud, siis on tavaliselt tegemist lahtise põlemisega. Selgi juhul tasub informeerida kohe tuletõrjet (telefon 112) ning alles seejärel alustada kustutamist käepäraste vahenditega.
    Autor: Mart Sild
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.