Euroopa Liit alandab sõiduautode hindu

27. märts 2001, 00:00

Viimastel päevadel on Äripäev ?okeerinud avalikkust uudisega, et Euroopa Liiduga liitudes tuleb uue auto eest välja käia 10 000 kr enam. Paraku on ÄP mitmeid fakte valesti tõlgendanud ja sellest tulenevalt pole ka järeldustel olulist seost tegelikkusega. Pigem võime olemasolevatele andmetele tuginedes eeldada, et liitumine ELiga ja liidus kavandatav autokaubanduse liberaliseerimine alandab autode hindua Eestis!

ÄP esmaspäevasest juhtkirjast jääb kõlama mõte, et EL on turumajandusevaenulik organisatsioon, kes üritab kõigest väest turgu reguleerida ja oma tootjate huve kaitsta. Paraku on autokaubanduse osas olukord ja tulevikuplaanid vastupidised. ELis on ühtne turg, kus kõigile liikmesriikidele ja nende ettevõtetele valitsevad võrdsed konkurentsitingimused.

Tõsi küll, autotootjatele on tehtud mööndusi ja neil lubatakse vaba konkurentsi piirata. Seetõttu on autotootjatel täna võimalik sõlmida edasimüüjatega lepinguid, mis annavad müüjale monopoli mõnd marki autode müümisel. Mõistagi ei teki sel juhul konkurentsi autokaupluste vahel sama marki autode osas, mistõttu on ka hinnad kõrgemad, kui need oleks vaba konkurentsi korral.

Just seetõttu arutab Euroopa Komisjon võimalust erand kaotada ja tekitada ka autokaubanduse vallas enam konkurentsi. See tooks endaga kaasa hindade alanemise, mille vastu tarbijatel ei saa kindlasti midagi olla. Ainsad, kellele otsus võiks muret tekitada, on autotootjad, kelle huvide mahitamises ÄP liitu süüdistab.

EL kavandab sekkumist ka autotootjate diskrimineerivasse hinnapoliitikasse. Täna müüvad tootjad rikastes riikides autosid kallimalt ja vaesemates riikides odavamalt ? eks ikka võimalikult suure kasumi teenimise eesmärgil.

Sellist hinnapoliitikat võimaldavad just needsamad edasimüügi ainuõiguse lepingud, mida EL soovib kaotada. Vaba konkurentsi tekitamise käigus on sihiks võetud hinnaerinevuste alandamine 12ni. Seetõttu puudub igasugune põhjus eeldada, et see toimuks kallimate hindade suunas ? konkurentsi suurenemine viib pigem hindade alanemiseni. Kindlasti ei müüda ka täna Eestis autosid vaatamata meie madalale elatustasemele odavaima võimaliku hinnaga. Hindade alanemiseks on ruumi küllaga.

Ei tohi segi ajada hindu, mida autotootjad edasimüüjatelt küsivad, nendega, mida maksab poes tarbija. Igas riigis võetakse automüügilt makse ? igas riigis kehtib käibemaks, mõned maksustavad autosid kui potentsiaalseid saasteallikaid ka aktsiisi- ja keskkonnamaksudega. Sellest tulenevad suurel määral ka hinnaerinevused riigiti. Erinevused ei kao kusagile, kuna riiklikku maksumäära EL ei reguleeri.

Varasemais artikleis on spekuleeritud, et ELiga liitumise järel on Eestisse võimalik tuua ainult 750 Jaapani autot aastas. Paraku on tegu laest võetud arvuga. Pigem võiks Eesti kvoodiks kujuneda teiste riikide kvooditaset ja elanike arvu arvestades viiekohaline arv, mis peaks olema meie vajaduste rahuldamiseks piisav. Lisaks tuleb meeles pidada, et selle kvoodi alla ei kuulu Euroopas toodetud Jaapani firmade autod ? neid koheldakse sarnaselt Euroopa autodega.

Seega võib arvata, et tänu ELi võitlusele vabaturu põhimõtete juurutamise eest autode hinnad pigem langevad ? loodetavasti ka Eestis.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing