Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ministri näpukas soosis maksupettust
Ministeeriumi teatel oli tegu trükiveaga, mis nüüd Riigi Teatajas parandamisel.
Määrus tõstis diislikütuse happesuse normi varasemaga võrreldes 84 korda, võimaldades maksupetturitel eemaldada erimärgistaud kergelt kütteõlilt hapet lisades värvi ja kasutada seda diiselmootorites.
Vedelkütuse kvaliteedinõuete kohaselt, mis majandusminister Mihkel Pärnoja oma määrusega möödunud aasta 2. juunil kehtestas, võib kaaliumhüdroksiidi (KOH) sisaldus olla suvises diislikütuses kuni 2,0 milligrammi ühe kütusegrammi kohta, vastav euronorm on 0,08. Talvise diislikütuse kohta dokumendis piirnorm puudub.
?See on hoolikas ettevalmistus värvitud ahjukütuse diislina turule toomiseks, sest nüüd jääb happe lisamisel värvi eemaldamiseks diislikütuse happesus igal juhul normi piiridesse,? ütles Kütuste Ümarlaua juhataja Aleksander Johanson Euroopa tasemest 25 korda kõrgema happesuse normi kehtestamist kommenteerides. Ta juhtis tähelepanu ka sellele, et ülemäära happeline kütus soodustab korrosiooni ja rikub mootorit.
Kui arvesse võtta ametlikult riiki toodud diislikütuse ja selle tarbimise suurt vahet, siis jäi eelmisel aastal riigil saamata 500 miljonit krooni aktsiisi ja sel aastal võib jääda laekumata ligi 700 miljonit krooni.
Rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna juhataja Marek Uusküla ütles, et riigikassa jaoks on iga kaotatud kroon oluline. Selline suur muudatus happesuse piirnormis on tema sõnul ebanormaalne.
?Tahaksin teada, millest ajendatuna see tehti. Kui see tehti selleks, et oleks võimalik kütusest värvainet eemaldada, on tegu ilmselge maksupettuse soodustamisega,? märkis Uusküla.
Majandusministeeriumi avalike suhete talituse juhataja kohusetäitja Karin Närep teatas pärast asja uurimist, et tegu on trükiveaga, mille parandamiseks saadetud teade ka Riigi Teataja kirjastusse ja tegelikult peab 2 mg KOH/g asemel olema 5 KOH/100 cm, mis vastaks euronormidele.
?Kuidas saab võimalik olla, et ministeeriumis märgati näpu- või trükiviga alles nüüd, kümme kuud pärast määruse kehtima hakkamist,? lausus Johanson.
Küsimusele, mida arvata majandusministri poolt allkirjastatud vigasest dokumendist, vastas riigikogu liige Ignar Fjuk: ?On olemas trükivead, väikesed vead ja vead, mis võivad väga palju maksma minna.?
Kütuse solkimise kõrval võimaldas happesuse piirnormi tõstmine tema hinnangul teenida ühtedel kütusemüüjatel ebaseaduslikku tulu teiste arvel, solkides ühtlasi kogu siinset vedelkütuse turgu.