Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
USA majanduskriis lööb Saksa autotööstust
Analüütikute hinnangul võib Euroopa autotootjate jaoks tavatult pikalt väldanud kõrgkonjunktuur 2000. aastaga lõppeda, kirjutab Dagens Industri.
Läinud aastal olid kõigi nelja Saksa autotootja ? BMW, DaimlerChrysler, Porsche ja Volkswagen ?majandustulemused head ning kohati isegi rekordilised, kuid alanud aastaks ennustatakse müügi vähenemist kõigepealt USAs ning seejärel Saksamaal ja mujal Euroopas. Prognoosi järgi väheneb uute sõiduautode müük 5?10.
Esimesena andsid probleemid tunda suurel määral USA turust sõltuvas DaimlerChrysleris, mille majandustulemusi rõhusid nii tugev dollar kui ka kõrged kulud. Juba läinud aasta kolmandas ja neljandas kvartalis kandis firma suuri kahjumeid. Kontserni juhi Jürgen Schremppi saneerimisplaani järgi on nüüd plaanis USAs 26 000 töötajat koondada ning viis vabrikut kinni panna. Kokku läheb see maksma umbes 61,2 miljardit Eesti krooni. Veebruaris kahanes Chrysleri müük USA turul 10,5. Samal ajal kahanes kogu müük 6,2.
Volkswagenil ei läinud oluliselt paremini ? müük vähenes 10,4. Läinud nädalal hoiatas kontserni juht Ferdinand Piech turuolukorra halvenemise eest, mille tõttu VW ennustab alanud aastal müüki läinud aasta tasemel.
BMW suurendas veebruaris müüki USA turul 19, kuid sealgi valmistutakse halvemateks aegadeks. Suuri kahjumeid andnud Roverist vabanemine läks BMW-le maksma ligi 51 miljardit Eesti krooni ning sellele järgnenud tippjuhtide vahetused pole firmale samuti hästi mõjunud. BMW majandustulemused näitasid küll 50 kasumi kasvu 1,7 mld eurole (26,6 mld krooni), kuid jäid alla analüütikute loodetud 2 miljardile eurole.
Kõige rohkem sõltub USA turust sportautosid tootev Porsche, mille käibest tuleb pool USAst. Nõudlus väheneb koos koondamistega Silicon Valley arvutifirmades. Iga viies Porsche on praegu müüdud Kalifornias, veebruaris näitas müük endiselt tõusu ? 13.
Porsche augustis alanud majandusaasta esimese kuue kuu kasum oli 1,07 miljardit krooni, mis on 12 enam kui eelmise 1999./2000. aasta samal ajal. Kogu jooksva 2000./2001. aasta müügi kasvuks ennustab Porsche juht Wendelin Wiedeking 2,4 ning kasum loodetakse jäävat läinud aastaga samale tasemele.
Probleemid on levinud USAst Euroopasse oodatust kiiremini. Veebruaris vähenes uute autode registreerimine Lääne-Euroopas 8,7, näitavad Euroopa autotootjate organisatsiooni Acea andmed.
Euroopa suurima tootja Volkswageni müük kahanes teistest veidi enam ? 8,8. Müüki suurendas vaid BMW ? 1,4. Veebruaris kasvas Saksa autotööstuse toodang 1. Ekspordi kasv on peatunud ning kodumaine nõudlus väheneb.