Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Putin üritab läänelikkust
Venemaa praegused maksuseadused vastavad läänelikele mõõdupuudele, kuid maksuorganites töötavad inimesed muudavad seaduste täitmise ettevõtjatele painajalikuks unenäoks, väidab tänaseid Putini majandusreforme ette valmistav Peterburi majandusprofessor Sergei Vassiljev.
?Maksupolitseis töötab palju inimesi nõukogudeaegsetest organitest, näiteks KGBst,? selgitab neli aastat Venemaa asemajandusministrina töötanud Vassiljev. ?Need inimesed suhtuvad ärisse eelarvamusliku vaenulikkusega.?
Nii Venemaal kui ka Ameerika Ühendriikides ei laiene maksumaksjale süütuse presumptsiooni põhimõte, sest mõlemas riigis peavad ettevõtjad tõestama maksude õiget maksmist. Kuid lääneriikide edu taganud süsteem muutus Venemaal piduriks.
?Maksuametnike- ja politsei kontrollreididega võidakse tänasel Venemaal ettevõtte tegevus halvata kuni pankrotistumiseni,? selgitab Vassiljev.
Hiljemalt paari-kolme aasta pärast laieneb Venemaa ettevõtjatele eeldusliku süütuse kaitsekilp, mis kohustab ametnikke maksude tasumises eksimist kohtu kaudu tõestama, kinnitab Vassiljev, kes on 90ndate aastate alguse nn Gaidari majandusreformide üks autoreid.
Ettevõtjate hinnangud maksunõuete täitmise ja äriedu üheaegsest võimalikkusest Venemaal lahknevad.
Maksuseadust piinliku üksikasjalikkusega täites saab talutavat kasumit teenida, ehkki üle poole tulust peab maksudena ära andma, kinnitab mullu ligi 8 miljoni krooni väärtuses Venemaale pakendeid eksportinud ASi Cista tegevdirektor Vahur Käärik. ?Venemaa ettevõtluskeskkond ei erine Eestis valitsevast oluliselt,? lausub Käärik.
Samal ajal kirjeldab teine Venemaa ettevõtja poollegaalset bartertehingute süsteemi, et vältida äri lämmatavate maksude tasumist.
Skeemi kohaselt antakse toode või teenus kliendile tegelikust hinnast tunduvalt odavamalt ning hinnavahe kompenseeritakse kliendi poolt omakorda näiteks mõne teenuse tasuta osutamisega. Võib oletada, et Venemaa ettevõtlust, eriti aga hiiglaslikke infrastruktuuri ettevõtteid tabanud vastastikuste võlgnevuste lõputu ahela taga peitub hoopis tulutoov maksupettuste skeem.
Esimese revolutsioonilise maksumuudatusena kärpis Putin üksikisiku tulumaksu 13 protsendile. Vassiljevi sõnul kaasnes üksnes selle sammuga riigieelarvesse maksude laekumise oluline kasv.
Eesti ettevõtjad ja poliitikud maigutasid 13protsendilise tulumaksu peale üksnes kadedalt suud, sest pidasid kuni selle hetkeni Eestit maksurevolutsiooni esimaaks.
Samal ajal pole maksukärbe üldine, sest mitteresidendid peavad endiselt maksma 30?35 protsenti tulumaksu.
Sotsiaalsete kulutuste katteks maksavad ettevõtjad töötaja palgalt sotsiaalmaksu ja sotsiaalkindlustusmaksu. Viimase suurus on ühtlaselt 3,8% brutopalgast.
Järgmisest aastast kehtivad arvutuslikult järgmised sotsiaalmaksu määrad: alla 60 000kroonise aastapalga pealt 35,6%, alla 180 000krooniselt 20%, alla 360 000krooniselt 10% ja üle 360 000krooniselt palgalt 5% maksu.
Põhilised Venemaal kehtivad föderaalmaksud on kuni 20protsendiline käibemaks ja 11protsendiline ettevõtte tulumaks. Föderaalsele tulumaksule lisandub kohalik tulumaks.
Ekspordilt seaduse kohaselt maksu ei võeta. Kuid tulutoovamad ekspordiallikad, nagu gaas ja nafta, on maksustatud eriaktsiisiga.
Muude maksude seas on näiteks maksud varanduselt ja sularahatehingutelt.
Näiliselt lihtsa maksusüsteemi muudab ülikeeruliseks hulk keerulisi maksusoodustusi. Maksu kinnitaja tõlgendusoskus ja ettevõtja läbirääkimisvõimekus määrab sageli maksude tegeliku tasumise.
Kosmoseteaduse lähedale nihutab maksumaksmise kohalike maksude süsteem. Peterburi linnas näiteks kehtestati hiljuti osale väiketeenindusettevõtetele maks, mille arvutamiseks korrutatakse ettevõtte iga töötaja kohta keskmiselt teenitud tulu teeninduspinna ruutmeetritega ja see omakorda määratud koefitsiendiga.
Transpordivahendi ja maamaks on tuttavad igale Eesti ettevõtjale. Peterburis lisandub veel ehitusmaks. Maamaksust ja ehitusmaksust võib saada soodustust või vabastust, sest linna eri aladel kehtivad erinevad maksutingimused.
Paari aasta jooksul vabanevad ettevõtjad ahistavast tegevusvaldkondade litsentseerimise, lubade registreerimise ja kooskõlastamise süsteemist, mis Vassiljevi hinnangul on üks korruptsiooni allikaid.