Vene oligarhia jälgib Eesti Raudtee erastamist

Virkko Lepassalu 04. aprill 2001, 00:00

Möödunud nädala lõpus käis Eestis Venemaa ühe mõjukaima Aksjonenko perekonna esindaja Rustam Aksjonenko (26), et tutvuda meie raudtee erastamise ja transiidipoliitikaga. Rustam Aksjonenko isa Nikolai lävib tihedalt Vene multimiljonäri Boriss Berezovskiga. President Jeltsini ajal ristiti Berezovski rahva poolt mõjukuse pärast uueks Rasputiniks.

Kokkusattumusena avaldas ajaleht Estonija Rustam Aksjonenko visiidiga ühel ajal artikli Boriss Berezovski võimalikust huvist Eesti Raudtee erastamise vastu. Estonija andmetel oli Tallinnas trellide taha pandud ja Rail Estonia pakkumisega seotud ärimees Giovanni Sposato elanud kümme aastat oma 29aastasest elust Venemaal ning teda toetab Berezovski raha.

Berezovskit toetavale Aksjonenkole kui pikaaegsele raudteeministrile allus kümmekond aastat tagasi Eesti raudteekond. Praegu on teadaolevalt Aksjonenkodega seotud raudteest sõltuvate Eesti firmade kogukäive 250?300 miljonit krooni aastas.

Aksjonenkoga tema visiidi ajal kohtunud isikud ei soovi kohtumistest pikemalt rääkida.

Nende väitel ei sõlmitud mingeid põhimõttelisi kokkuleppeid. Tegemist oli vaid viisakus- ja tutvumiskülastusega, et otsustada edasiste tegevuskavade üle. Kuigi Pakterminali esindajad kohtusid Aksjonenkoga, ei soostunud Pakterminali juhatuse esimees Raivo Vare seda kommenteerima. Vastuseks küsimusele, kas Eestit võib jätkuvalt käsitleda Oktoobri raudtee jätkuna, ütles Vare: ?Jah, tõepoolest. See on osalt meie õnn, sest meie transiidivõimalused ei oleks muidu nii head.? Vare märkis, et omal ajal oli Oktoobri raudtee efektiivsusnäitajatelt parim.

Teede- ja sideministeeriumi pressiesindaja Kuldar Väärsi ütles, et reede pärastlõunal vestles Rustam Aksjonenko ministriga transiidipoliitikast ja selle läbipaistvusest. Koos minister Toivo Jürgensoniga kohtusid Aksjonenkoga ka Eesti kõrgemad raudteega tegelevad ametnikud: Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch, Eesti Raudtee nõukogu esimees, Toivo Jürgensoni nõunik Ardo Ojasalu ja nõunik Andrus Villem.

Eesti Raudtee pressiesindaja Andrus Kuusmann väitis, et Aksjonenko tema teada kellegagi Eesti Raudtee juhtkonnast ei kohtunud.

Rustam Aksjonenko külastas ka Tallinna Sadamat. ?Kõrged külalised on Tallinna Sadama jaoks igapäevased,? ütles sadama turundusdirektor Erik Sakkov, kelle väitel huvitasid külalist idast sadama läbilaskevõimalused. ?Aksjonenko käis siin transiidivõimalusi uurimas,? sõnas Sakkov. ?Meie asi on Eestit promoda.?

AS BRS, kes sõlmib praegu raudtee erastamise asjus erastamisagentuuris lepinguid, eitab mingeid kohtumisi Aksjonenkoga nüüd ja ka varem. ?Me ei pea ärilisi ega isiklikke läbirääkimisi ühegi Eesti Raudtee kliendiga,? ütles üks BRSi juhtidest Guido Sammelselg.

Erastamiskonkursi võitnud Rail Estonia pressiesindaja Vallo Toomet ütles, et tema teada ei lävinud Rail Estonia esindajad Aksjonenkoga.

Eestit külastanud ärimehe perekonda peavad poliitikavaatlejad lähedalseisvaks Venemaa rikkaimatele meestele Boriss Berezovskile ja Sibnefti juhina tuntud Roman Abramovit?ile. Rustam Aksjonenko isa Nikolai Aksjonenko on end töötanud rearaudteelasest raudteeministriks ning tal on askeetliku, lõbustustest hoiduva töörügaja kuulsus.

Nikolai Aksjonenko oli 1999. aasta suvest 2000. aasta alguseni Sergei Stepa?ini valitsuses Venemaa asepeaminister. Tema kontrolli all oli ajakirjanduse andmeil üle poole Venemaa rahanduskäibest, 600?700 miljardit krooni. Kui Boriss Jeltsin erru läks, oli ta sunnitud taanduma raudteeministriks, kus ta oli ka enne asepeaministriks saamist.

Kommentaatorid on avaldanud imestust tema pehme maandumise üle ja oodanud president Vladimir Putini poolt karmimat arveteõiendamist.

Eestis on Aksjonenkode ärihuvid seotud selliste transiidi- või kütusefirmadega, nagu AS Baltrefservice, Söeteeninduse AS, AS Viretes, AS DBT (Dry Bulk Terminal) jt.

Venemaal loodud, kuid Eestis registreeritud külmvagunidepoole Baltrefservice andis Aksjonenko juhitud Venemaa raudteeministeerium 15. juuni 1998. aasta lepinguga õiguse Eesti raudteedel opereerimiseks. Tegemist on Vene suure riikliku vagunidepoo Refservice erafirmast filiaaliga. Valga külmvagunidepoo jäi konkurendi tõttu vagunikasutustasudest ilma ning läks pankrotti.

Üks Valga depoo erastanud ASi Kaha juhtidest Aare Viira ütles, et 1999. aasta kevadel toimus Eesti Raudtee juhtkonna nõupidamisel Baltrefservice?iga teatav turujagamine. Külmveod tõmmati Eesti poolelt kokku ning otsustati keskenduda naftatransiidile. ?Mulle öeldi, et vagunikasutustasude osas peaksin kokku leppima kellegi Sergei Glinkaga, Baltrefservice?i otsustajaga, keda nimetati Aksjonenko väimeheks,? ütles Viira.

Aksjonenkode ärihuvisid esindav Sergei Glinka on seotud ka umbes 40 miljoni kroonise aastakäibega kütusefirmaga Söeteeninduse AS ning ligi 110 miljoni kroonise aastakäibega ekspedeerimisfirmaga Viretes.

Viimane jäi 2000. aastal Eesti Raudteele võlgu 38,5 miljonit krooni. Terminalid ei võtnud ülekoormatuse tõttu ja muudel põhjustel Viretese väetisevaguneid vastu ning need jäid raudteele seisma. Kuna tegemist oli SRÜ vaguniparki kuuluvate vagunitega, tuli seisuaja eest trahvi maksta. Koos viivistega 38,5 miljoni krooni suuruseks kasvanud summat hakkas Vene pool sisse nõudma Eesti Raudteelt.

Eesti Raudtee kommunikatsioonidirektori Andrus Kuusmanni sõnul lepiti möödunud aasta augustis-septembris Viretesega siiski kokku 16,5 miljoni krooni maksmises.

Lisaks Eestile on Aksjonenkode perekond loonud ka Venemaale raudtee baasil hulga erafirmasid. 1998. aastal tegid kontrolörid Aksjonenko ministeeriumis revisjoni ning avastasid, et ministeeriumist on võrsunud erafirmasid nagu seeni pärast vihma.

Vt. ka skeemi: Perekond Aksjonenko ärihuvid Eestis

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing