Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ohutuks teeületamiseks läheb vaja turvameest
Sel aastal tuleb Tallinna ristmikele ja ülekäiguradadele kaks uut valgusfoori, mille ehitus läheb maksab kokku ligi 2 miljonit krooni, räägib Tallinna säästva arengu ja planeerimise ameti vanemspetsialist Mati Songisepp.
Üks kahest foorist tuleb Gonsiori-Laulupeo tänava ülekäigurajale Kadrioru Saksa Gümnaasiumi lähedal. ?Sinna on foori hädasti vaja, lastega on seal palju õnnetusi juhtunud,? nendib Songisepp.
Publitsist Valer Udami surmakohale, Magdaleena haigla lähedal asuvale ülekäigurajale valgusfoori aga ei paigaldata.
?Ega me ei jõuagi igale poole foore panna. Kui 99 autojuhti sõidab korralikult ja üks nahaal kihutab ega anna ülekäijatele teed, ei tähenda see veel seda, et see ülekäigurada on ohtlikum kui teine. Kõik taandub inimeste kasvatusele ja iseloomule,? sõnab Songisepp. ?Magdaleena haigla juurde hakkame ehitama aga ohutussaart niipea, kui ilm lubab, juba mais. Teeme tee kitsamaks nii, et jalakäijal võtaks üle tee saamine vähem aega.? Ohutussaare ehitamine on kümneid kordi odavam kui valgusfoori paigaldamine.
Tallinna politseiprefektuuri liiklusjärelevalve osakonna komissar Villu Vane ütleb, et läbi aegade on kõige rohkem inimesi kannatada saanud hoopis valgusfooriga reguleeritaval Sõle tänava Nisu peatuse ülekäigurajal.
?Valgusfoor ei tee ülekäiku täiesti ohutuks ega anna sajaprotsendilist garantiid,? tõdeb Vane. ?Ta annab teoreetilise võimaluse ohutult üle tee saada, inimesi on aga valgusfooriga reguleeritaval ülekäigul ka surnuks sõidetud.?
?Jalakäijad lähevad ise üle tee punase tulega, kõik on inimestes kinni,? ütleb ka ASi ESS Eesti avalike suhete direktor Indrek Lindsalu. ?Praegu hakkab liikluskultuur siiski paremuse poole muutuma.?
Maanteeametiga sõlmitud lepingu kohaselt abistavad ESSi turvamehed inimesi eelmise aasta oktoobrist alates reguleerimata ülekäiguradadel üle tee saada neljas kohas Tallinnas ja kolmes kohas Tartus.
?Ülekäigurajal peatab meie turvamees autosid ja kutsub ka jalakäijaid korrale,? sõnab Lindsalu. ?Varem mõtlesime, äkki Eesti inimesed ei teagi, kuidas ülekäigurajal käituda. Selgus, et teavad, ja väga hästi, kui läheduses on politseinik või turvamees.?
Idee autor, maanteeameti liiklusohutuse osakonna peaspetsialist Urve Sellenberg leiab, et on ebanormaalne, kui inimene vajab turvameest selleks, et ohutult üle tee saada.
ESSi turvameeste teenused ülekäiguradadel maksavad ligi 200 000 krooni aastas. ?ESS spondeerib seda kampaaniat ka, kui see oleks kallim, ei oleks me saanud seda üldse tellida,? nendib Sellenberg.
Maanteeameti selle aasta eelarvest läheb liiklusohutusega seotud kampaaniate peale ligi 40 protsenti ehk 10 miljonit krooni.