Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Punkerdajate miljardid teenivad kahjumit
Eesti üheks rikkamaks inimeseks peetava Endel Sifiga seotud NT Marine pole veel kasumisse jõudnud, tõdes firma juhatuse liige Jüri Koval. ?Suuri kasumeid pole, nii imelik kui see ka ei tundu, kütusesektoris võimalik teenida.?
Rohkem kui miljardikroonise käibega, lähimatest konkurentidest poole suurema NT Marine kõrval kinnitasid ka teised, et aeg on väga raske. ?Minul kui firma direktoril pole isegi ametiautot,? tunnistas GSG Bunkeringi tegevdirektor Andrei Pazerev.
Pazerevi kinnitusel on kütusetonni ostu- ja müügihinna vahe praegu 7-8 dollarit, punkerduse tippajal 6-7 aastat tagasi aga 30?35, ajuti isegi 50 dollarit (877 krooni) tonn.
Punkerdamise (laeva kütusega varustamine) praegust kahjumlikkust kinnitas ka O.W. Bunker Estonia müügijuht Aleksander Golubev. ?Punkerdatud kütuse kogus suureneb igal aastal, kuid kõik tahavad teenida,? rääkis ta. ?Kütusehinnad lähevad alla ning mingid firmad lõpetavad töö.?
Suhteid konkurentidega mitte rikkuda soovides tundmatuks jääda eelistanud firmaomaniku kinnitusel võib üheks turult välja surutavatest firmadest olla ka NT Marine. ?Praegune olukord turul on ärilises mõttes vastuvõtmatu, keegi peab kellegi välja tõukama,? ütles ta. ?Eriti ebamugav on NT Marine olukord.?
Võimalikeks võitjateks konkurentsivõitluses peetakse uusi rahvusvahelisi tegijaid, nagu O.W. Bunker Estonia.
Konkurentsi tihedust tunnistas kahjumi allikana ka NT Marine juhatuse liige Jüri Koval. Samas ütles ta, et firma on teel stabiilsuse suunas ja paneb põhirõhu kvaliteedile, mis eelkõige tähendaks ostjaile sobivaid hindu ja pakutava kütuse laia valikut.
Väiksemad firmad püüavad konkurentsis püsida kokkuhoiu teel. Baltic Estonian Bunkeri juht Stanislav Avdonin rääkis, et firma jättis alles vaid püsikliendid, et tagada mingigi kasum. ?Niipea kui laieneme, kaotame oma kasumi, konkurents on niivõrd terav.?
GSG Bunkeringi tegevdirektori Andrei Pazerevi sõnul aitab neil ellu jääda just väiksus. ?Mul on väike laev, firmas töötab vaid 15 inimest,? rääkis ta.
Punkerdusfirmad seisavad ühiselt selle eest, et reidil punkerdamine ehk mööduvatele laevadele kütuse viimine legaalsemaks ja kiiremaks muutuks. ?Kui järgiksime piiriseadust, mille järgi punkerdamine on reidil reeglina keelatud, peaksime laevad seisma panema,? selgitas Pazerev. ?Arvan et riigikogus või kusagil mujal tuleks leida lahendus, mis lubaks meil seaduslikult töötada.?
Olukord muutub seda tõsisemaks, et piirivalve valmisub põhjalikumalt piiriseadust täitma.