Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tulekul 11 krooni bensiiniliitri eest
Eesti ühe suurima kütusemüüja Neste Eesti jaemüügijuhi Artur Prauni väitel on Eesti jaemüügituru tugev konkurents bensiini hinna tõusu edasi lükanud, vajadus selleks aga on olemas. ?Bensiiniliitri hind käibemaksuga on maailmaturul märtsist tõusnud 40, bensiini Futura 95 hind aga vaid 8,? rääkis Praun.
?Kütuse jaehinda on vaja kindlasti korrigeerida,? ütles Lukoil Tanklad juhatuse esimees Vaido Virro. ?Hinnatõusu vajadus võib ulatuda isegi kroonini liitri kohta.?
Virro sõnul on 26.?27. märtsil bensiini 95 nn platsihind tõusnud 100 dollarit tonni kohta ehk 268lt dollarilt 369-le.
?Selle vastavat vähemalt kroonist tõusu jaemüügis, mida pole toimunud,? ütles Virro. ?Hulgihinnad on seda aga tundlikult jälginud.?
Alexela Oili jaemüügijuhi Aivar Räime sõnul on jaehinna muutus hulgihinna muutusest vähemalt 60 sendi võrra maha jäänud. ?Kui detsembris oli bensiin 95 jaemüügihind 10.50 peal, siis täna 9.90 juures,? rääkis ta. ?Samas on hulgihinnad olnud juba mitmeid nädalaid kõrgemad kui detsembris.? Räim tõdes, et bensiinide puhul pole Eesti kütusemüüjate marginaal piisav juba veebruarist saati.
Ühe turuliidri Statoil Eesti peadirektor Epp Kiviaed kinnitas aga, et Statoilis sellist hinnatõusu vajadust pole. ?Me ei tee arvutusi konkreetse päeva hindade põhjal, meid mõjutavad konkreetsed tarnetingimused,? rääkis ta. ?Kui järgmine partii on kallim, peame hinda tõstma, kui odavam, võime langetada.?
Epp Kiviaia kinnitusel pole Statoililt hinnatõusu oodata ei selle nädala lõpus ega ka järgmise alguses.
Konkreetse hinnatõusu aega ega suurust ei osanud öelda ka Aivar Räim. ?Vaevalt õnnestub hinda väga palju tõsta. Kui konkurents lubanuks, võinuks müüjad seda juba teha,? sõnas ta. Siiski möönis Räim, et suvel, mil käibed suuremad, võivad müüjad varem kaotatud kasumit proovida tagasi teenida.
Artur Prauni väitel pole märtsist mai alguseni toimunud pidev hinnatõus veel täiel määral jõudnud Nestele mõju avaldada. ?Lähitulevikus see hetk aga saabub,? ütles ta.
Samas kinnitas Praun, et kui maailmaturuhind hakkab lähiajal järsult langema, siis Neste üritab hinda võimalikult vähe tõsta.
Prauni sõnul pole siiski välistatud, et kütuse maailmaturuhind tõuseb ja eelmisel aastal sündinud hinnarekord võidakse sellel suvel ületada. ?Antud hetke maailmaturul olev nõudlus ületab pakkumist, mis omakorda tingib hinnatõusu,? rääkis Praun.
Viimastel kuudel toimunud hinnatõusu pidurdumist selgitas Vaido Virro tõsiasjaga, et kütusevarude maht Euroopas tervikuna oli suur, talv aga soojem, kui eeldati. ?Siis hakati varusid realiseerima, mis hinda madalamal hoidis,? rääkis ta.
Teiseks hinnapiduriks pidas Virro teravat konkurentsi. ?Siin ei käi võitlus enam turuosa pärast, siin käib juba olelusvõitlus,? ütles ta. ?Mujal jaehinnad järgivad hulgihindu, meil mitte, mis tähendab tanklaomanikele aeglase väljasuremise piinarikast faasi.?
Vastutuse olukorra eest pani Virro turuliidritele, öeldes, et liidriks olla on ühtpidi rõõm, teisalt tähendab see ka vastutust turu korrasoleku eest.