Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
ESS soovib parkimises täit vastutust
Kui ESS asus Tallinna kesklinnas parkimist korraldama, püstitas linnavalitsus meie ette kaks põhilist ülesannet: tagada parkimises kord ning muuta tasuline parkimine autojuhtidele võimalikult mugavaks. Parkimiskorralduse sisseost pidi võimaldama linnavalitsusel kulude kokkuhoidu ja tagama parkimisraha senisest parema laekumise linnaeelarvesse.
Et vastutus ei hajuks, väljendas ESS algusest peale kindlat seisukohta, et kõik parkimisega seotud toimingud peavad olema ühtse kontrolli all. Linna ülesanne oleks kehtestada parkimise hinnad ja tingimused ning leppida operaatorfirmaga kokku tema tegevuse raamid ja tasu, konkreetsed tööd aga teeks või telliks operaator.
Tänaseks on jäänud venima olukord, kus piletimüüki korraldab ESS, pileteid tellib ja parkimiskontrolli teostab liikluskorralduskeskus. Ühtset vastutust pole, segasest olukorrast huvitatud huvigrupid aga paiskavad avalikkuse ette müstifikatsioone, et mitte öelda valet.
Nt võetakse kesklinna kõigi võimalike parkimiskohtade arv, korrutatakse see tasulise parkimise kõigi võimalike tundide arvuga ja siis tunnitasuga. Ning usutakse, et saadud number ongi parkimiskäive. Tegelik raha hulk on paarkümmend korda väiksem. Kuus laekub parkimisest ligi 1,4 mln kr, millest ESS maksab linnale 1 mln. Vaherahast peab ESS katma parkimist korraldavate inimeste palgad, töövahendid ja edasimüüjate vahendustasud.
Viie aasta jooksul on ESSil kohustus investeerida parkimiskorraldusse üle 5 mln kr , juba sel suvel asume üles panema uusi parkimisautomaate, millega saab ka tegelikult parkimise eest tasuda. (Vastupidiselt mõne linnaametniku väitele pole ESSil mingit pistmist vanarauaga, mis praegu Tallinnas kilekottide all roostetab.)
Linnavalitsuse soov ja ESSi ülesanne on pidevalt suurendada parkimisraha laekumist. Vastavalt laekumise paranemisele on lepingus ette nähtud erinevad tasustamisskeemid, mis peavad motiveerima ESSi paremini tööle ning rahuldama linnaeelarvelised vajadused.
21. mai ÄP väidetel (vaata:
ESS tahab Tallinnas trahvida , nagu taotleks ESS trahvirahasid endale, pole alust. Küll aga väidame (oleme seda linnavalitsusele ka matemaatiliselt tõestanud), et parkimiskäibe suurus on otseses sõltuvuses sellest, kui selge tööjaotuse linn ja ESS kokku on leppinud.
Edasiliikumiseks on põhimõtteliselt kolm varianti:
1. Jätkame nii, nagu seni: ESS lihtsalt müüb pileteid ja muud toimingud teostab Liikluskorralduskeskus.
2. ESS korraldab ka parkimispiletite trükkimist, parkimiskontrolöride operatiivjuhtimist, sooduskaartide väljastamist, autode teisaldamist.
3. Lisaks variandile 2 teostab ESS ka kontrolli ja vastutab kogu süsteemi eest 100 .
Ajakirjanduse, s.h 21. mai ÄP huvi äratanud võimalikud lepingumuudatused kehtestaksid 2. variandi ja suurendaksid parkimiskäivet nii mõnegi miljoni krooni võrra aastas.
Oleme kindlad, et kui ESS võtab kogu süsteemi oma kontrolli alla (variant 3), võib linn võita järgmisel aastal tänavusega võrreldes 4,5-5 mln kr, millest osa annab lihtne kulude kokkuhoid.
Moraalselt jookseb eriti sügav veelahe 1. ja 2. variandi vahel ? 1. ehk praegu kehtiva variandi puhul ei saa täie tõsidusega väita, et kogu parkimist korraldab Tallinnas ESS, kuigi ajakirjandus vahel nii arvab.
ESS on teinud linnavalitsusele ettepaneku moodustada edasiste sammude kavandamiseks ühine töögrupp, kuhu kuuluvad asjaosaliste talituste spetsialistid. Koostöös peab sündima Tallinna parkimisplaan, mis sisaldab parkimise statistikat, ettepanekuid liikluskorralduse muutmiseks ning liikluskorralduse kava lähiaastateks.
ESSi kui teenindusettevõtte tegevuse peaeesmärk on alati kliendi rahulolu. Selle saavutamiseks ei piisa aga alati vaid meie endi heast tahtest ja jõupingutustest. Loodan, et parkimiskorralduse ümber toimuv avalik mõttevahetus aitab asjade arengule positiivselt kaasa.