Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Analüütik aitas Amazoni mulli puhuda
E-kaubandus on suhteliselt uus nähtus ning seetõttu peeti raskeks hinnata nende ettevõtete väärtust, kes selle uue ja huvitava äriga tegelema asusid.
Segadus tekitab aga alati isikuid, kes väidavad, et just nemad teavad, kuidas olukorrale läheneda. Amazon.com?i puhul kujunes selliseks isikuks investeerimispanga Merrill Lynch analüütik Henry Blodget, kes buumi ajal ei väsinud hingestatult Amazoni helgest tulevikust rääkides ettevõtte aktsiale ostusoovitusi jagamast. Hilisematel hinnangutel ei olnud tema mõju Amazoni aktsia kõrgustesse sööstmisele sugugi väike. Aktsiaturgude profid nimetasid sellise käitumise, kus ühte aktsiat järjepidevalt soovitatakse, ?blodgeti tegemiseks?. Analüütiku lausa maanilise järjepidevuse taga ei olnud tõenäoliselt aga sugugi analüüs ega isegi mitte isiklik visioon, vaid palju pragmaatilisemad asjaolud. Henry Blodgeti tööandja Merrill Lynch oli ka see institutsioon, kes tegeles Amazoni corporate finance?iga ehk viimasele raha hankimisega. Kuigi analüütikute soovitused ja ettevõttele raha hankimine peavad teoreetiliselt olema teineteisest lahutatud, on tõenäoline, et Blodget tegeles teadlikult mulli puhumisega. On ju ettevõttele, millesse investorid usuvad, palju lihtsam investeerimispangal kapitali leida.