Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
PDI pani insenerid kukalt sügama
Uuemate Volkswagenite mudelinimistust leiab huvitava lühendi ? PDI ja kes on sõitnud uue VW Sharani või Passatiga, see teab, et pumppihustiga diiselmootor on üllatavalt jõulise pöördemomendiga juba väga madalates pööretel, vaikne ning kulutab väga vähe kütust. Et enne PDI valmimist pidid insenerid lahendama mitu rasket probleemi, pole sõidu ajal tunda.
Diiselmootorite toitesüsteemides tekitab pump kütuses rõhu mis juhitakse torudega pihustitele. Mida suurem rõhk, seda peenemaks uduks kütus pihustub ja seda täiuslikum on põlemine. Rõhu suurendamist piiravad torud, millega juhitakse kütus pihustitele. Kõrge rõhu all paisuvad torud jämedamaks, rõhu langedes tõmbuvad jälle kokku. Samuti peab pihustuse lõppemisel kütuserõhk kiiresti langema ja pihusti nõel kiiresti sulguma. Vastasel korral toimuks pihustamise lõpuosas veel pihustamine väikesel rõhul, kütusepiisad jääksid suureks, põlemine oleks ebatäiuslik ja mootor ei töötaks korralikult. Pikkade torustike puhul on seda raske saavutada.
Nimetatud piirangud viisid insenerid mõttele tekitada rõhk pihustis, et torustike ?mängivus? jääks mootori tööprotsessis ?mängust välja?. Pumppihustite süsteemis imeb toitepump paagist kütuse ja surub selle 7 bar rõhuga läbi plokikaanes asuva jaotustoru pumppihustitele, kus tekitatakse juba kuni 2050 bar suurune surve.
Suurimaks probleemiks oli kütuse temperatuur. Paagist pihustitesse liikudes muutuks kütus järjest kuumemaks ja erinevatesse silindritesse jõudev kütus oleks erineva temperatuuriga. Mootor töötaks ebaühtlaselt ja esimesed silindrid kuumeneksid rohkem. Lahendusena tehti ühenduskanal, kus toitepumbast tulev kütus seguneb pumppihustitest tagastuva kuuma kütusega ja kõikidele pihustitele saabuv kütuse temperatuur ühtlustub. Samas tekkis aga vastupidine probleem. Pumppihustites on kütuse rõhk väga suur ja kütus kuumeneb seal nii palju, et tagasivoolu sattuv kütus võib saada ohtlikuks plastist kütusepaagile ja ?tasemeandurile. Kütuse jahutamiseks ehitati mootori jahutussüsteemist sõltumatu jahutussüsteem.
1. Jahuti ? jahutab tagasivoolavat kütust kaitstes paaki liiga kuuma kütuse eest.
2. Kütuse temperatuuriandur3. Möödavoolukanal ? ülesanne juhtida süsteemi sattunud õhk paaki tagasi (näiteks tühja paagi korral).4. Rõhuregulaator ? hoiab tagasivoolukanalis rõhu 1 bar.5. Toitepump ? pumpab kütuse paagist pumppihustitesse.6. Drossel ? kaudu juhitakse õhumullid tagasivoolukanalisse.7. Plokikaas8. Sõelfilter ? eemaldab kütusest õhumullid ja suunab need tagasivoolukanalisse.9. Ühesuunaklapp ? väldib kütuse tagasivoolamise.10. Kütusefilter ? eemaldab kütusest vee ja mustuse.11. Toiterõhuregulaator ? hoiab kütuse rõhu 7,5 bar.